Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Vraagje over Orion crossbrommers' (ID 54040).
De reply is geschreven door koentje02 (UserID 18514) op 12-1-2009 19:09.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ACS
Hallo.

Ik heb me aangemeld op dit forum met een vraagje aan de kenners onder jullie. Ik ben namelijk al een paar maandjes zestien en mag dus officieel de brommer op. Echter ben ik niet van plan om voor een “gewone brommer/scooter” (lees: Aerox, Fox of Tomos) of voor een schakel te gaan, maar voor een 50cc crossbrommer.

Aangezien er weinig dealers in mijn regio zitten (Noord-Groningen) ben ik maar eens op het internet aan het zoeken gegaan. Tijdens mijn zoektocht op het internet kwam ik de volgende website tegen www.orionmotors.nl (ik weet niet of ik hier websites mag noemen). De AGB-30, te vinden “straatlegaal 50cc” leek mij een erg netjes ding voor €1370. Echter, het merk Orion is Chinees dus zoals zo veel mensen zul je bij het woord Chinees toch wat achterdochtig zijn als het over de kwaliteit gaat.

Ik citeer:

Straatlegale 50cc 2-persoons brommer, model AGB-30
Mooi uitgevoerde schakelbrommer met 50cc motorblok met staande cilinder (!)
Gegarandeerd asbest-vrij.

Slechts beperkt beschikbaar
Reserveren alleen met aanbetaling
Neem hiervoor contact met ons op, +31 653 236495

Prijs is inclusief BTW en exclusief kosten rijklaar maken en kenteken.
(Kosten rijklaar maken + kenteken (voor Nederland) = € 140,00)

EEC typegoedkeuring nummer: e4*2002/24*1863*00
Voldoet aan de strenge Europese EUR-3 emissie milieunormen

Kleur: Carbon-look

Motorblok:
Merk: Lifan
Type: 50cc, 4-takt, één cilinder (staande cilinder), luchtgekoeld
Cilinderinhoud: 39 mm x 41,5mm (50cc)
Start: kick-start + electrische start
Carburateur: 22mm, dubbele vlotter
4-takt CDI motorontsteking
Vermogen: 2,2 kW of 3,2 pk bij 7.500 toeren per minuut (+/-375 tpm)
Bougie: NGK kwalitietsbougie
Verbruik: gemiddeld 35 Km met 1 liter Euro95.

Overdracht
Versnellingen: 4 (1-N-2-3-4-)
Koppeling: Handmatig
Aandrijving: 15-tands voortandwiel, 58-tands achtertandwiel
Ketting: KMC kwaliteitsketting, type: 428

Frame/Vering/Remmen
Frame: oorspronkelijk frame van onze 250cc crossmotor, daardoor enorm robuust en schok- en breekbestendig. Vering voor: Upside down hydraulische vork
Vering achter: Schokbreker op gas (instelbaar)
Remmen: Geventileerde dikke hydraulische vlinderschijfremmen. Asbestvrije remblokken.

Afmetingen:
2,15 x 17" wiel achter, 2,15 x 17" wiel voor, in de kleur van de bike geanodiseerde aluminium velgen, met 110/70x17'' straatbanden.
Afmetingen (lengtexbreedtexhoogte): 1880 x 800 x 1300 mm
Afmeting zadel: 80cm
Zit hoogte: 90 cm
Max. toelaatbaar gewicht 256Kg
Eigen gewicht: 112 Kg
Tank: 4,5 liter

Maximum snelheid: Begrensd op 45 Km per uur

Einde citaat

Dus nou volgt mijn vraag, qua specificaties is de AGB-30 vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Derbi Senda. Mijn vraag is dan ook of de kwaliteit vergelijkbaar is? En als er eigenaars van een Orion AGB straatlegaal zijn; bevalt deze crossbrommer jullie een beetje? Rijdt ie goed? Heeft de motor genoeg pit voor deze 112kg zware brommer?

Mocht ik er eentje kopen, dan zal ie uiteraard zuinig behandeld worden. Ik zal er zo’n 50km per week mee rijden en opvoeren denk ik nog niet over (gezien de overactieve motormuizen in de buurt, menig scooter is al afgepakt).

Dus ja, is ’t wat; deze Orion?

ACS

Dit bericht is gewijzigd door ACS op 11-1-2009 om 16:04 uur.

Dit bericht is gewijzigd door ACS op 11-1-2009 om 16:04 uur.


Ik heb zelf een orion agb-30 carbon look (zoals op de foto). Vindt het zelf een top brommer, maar het vergt wat meer onderhouds. Ik heb hem n u alleen ontgrenst, en gaat 60, maar wil nog een crossuitlaat eropgooien. Harder dan 80 ga je niet lopen met dit 50cc blok. Als je echt harder wil moet je naar de 125cc of 250 die je er toevallig ook voor kan krijgen. Het trekt gwn lekker op. Het gaat niet heel erg onder voor de bekende merken, het vert net ff wat meer onderhoud dan normaal. Voor de rest gwn een top brommer.




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved