Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'vliegwiel afdraaien DT50MX' (ID 54025).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 10-1-2009 18:59.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]


Heb het net even gelezen; vindt het een beetje raar verhaal.
Volgensmij haalt hij balans en slingering door elkaar. Balans kun je niet met een meetklokje meten je zou het resultaat van onballans wel kunnen zien met een strobo, maar daar heb je dan nog niks aan.
Slingering moet hij zich niet druk om maken, als je alles in 1 opspanning doet icm het conische asje, dan mag dat niet verkeerd gaan.
Balans gaat over de gewicht verdeling in het vliegwiel, dit wil je ze egaal mogelijk hebben. Vanuit de fabriek wordt elk vliegwiel gebalanceerd, en geen enkele is het zelfde (vooral bij de oudere bromfietsen). Soms kom je wel eens een vliegwiel tegen waar ze behoorlijk veel materiaal weg hebben moeten nemen aan een kant om hem in balans te krijgen. Heb je toevallig zo'n vliegwiel en je draaid die af, dan heb je hem behoorlijk in onbalans en dat wil je echt niet.


Ik denk dat ik idd niet helemaal de juiste termen heb gebruikt, maar als je vliegwiel in onbalans is, dan gaat hij natuurlijk slingeren als je hem monteerd
en precies wat jij nou zegt over dat balanceren van vliegwielen is een van de redenen dat je onbalans (en dus slingering) kan krijgen bij het afdraaien van (honda)vliegwielen, maar gelukkig is het zo dat deze onbalans veel minder is als bepaalde hoeveelheden wordt afgedraaid (wat dus volgens mij te maken moet hebben met trilfrequenties)
En dat is dus de manier waarop je kunt afdraaien en toch een toch zorgen dat de onbalans geen slingering veroorzaakt.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved