Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'vliegwiel afdraaien DT50MX' (ID 54025).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 10-1-2009 18:35.

@TOPIC STARTER:

110gram is idd een mooie maat.
een honda vliegwiel weegt origineel 1142gram en daar haal ik ook 100 gram vanaf.
dit staat gelijk met ongeveer 2mm (dus 1mm afdraaien! want het gebeurd natuurlijk aan 2 kanten!)

Ik weet niet of je bij een yamaha vliegwiel last van onbalans zult krijgen bij bepaalde gewichten, ik ben het tot nu toe alleen bij honda tegengekomen namelijk.
Bij puch/tomos etc kon ik gewoon een willekeurig gewicht afdraaien.

Ga deze pagina nog maar een keer heel goed lezen:
http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
heel dat balansverhaal van niek moet je je wat mij betreft geen zorgen over maken. het verhaal is theoretisch niet te onderbouwen en in de praktijd heb ik er ook heel andere ervaringen mee.

vliegwiel afdraaien is leuk voor je gasreactie, je merkt het in de eerste 2 versnellingen een heel klein beetje, maar verder niets. ofja, hij slaat sneller af als je heel rustig vertrekt.

als je het toch wil doen zorg dan dat je je vliegwiel goed opspant in de draaibank, dus niet zo maar ff in de klauwplaat frotten, maar mooi hulpstukje draaien waar de conus van het vliegwiel overgaat en dan stukje schroefdraad erop dat je em ook nog aan kunt trekken. alles in een opspanning doen, dus conusje draaien, vliegwiel erop en afdraaien. als je conusje uit de klauw haalt en trug inspant moet je em weer keertje nadraaien.


Dit is zeker wel theoretisch te verklaren.
Ik ben er alleen niet veel verder op in gegaan, omdat dit immens veel werk is om te berekenen, en je heel veel dingen moet weten (frequenties van metalen, vervorming van metalen, sterktes van metalen etc etc, dingen die je niet zomaar even kunt meten bij je vliegwiel) en ik het zelf ook niet altijd even goed begrijp.
Ik weet dus zeker dat niemand dat wil gaan proberen te bereken.

Wel heb ik de bronnen waarin alles erover te vinden is erbij gezet, en heb ik een beginnetje gemaakt in een verklaring.
Zodat met zelf kan kiezen of ze gewoon in de praktijk testen zoals ik aanraad (bij steeds wat verder afdraaien tot geen er geen onbalans is) of willen gaan rekenen.

http://nl.wikipedia....ment#Vaste_rotatieas

ik zie net dat het belangrijkste word-document waarin de meeste uitleg stond, verwijderd is van easyshare, en zal hem dus even opnieuw uploaden, wacht hier maar even op.

http://i421.photobuc...hanger/vliegwiel.jpg

http://i421.photobuc...anger/vliegwiel2.jpg



Ooh en verder heb ik alle vliegwielen gewoon ingespannen op het middenasje (of in de gaten in het geval van een contactpunten vliegwiel ---> dus een ei-vorming middenasje --> puch bijv)
En als je een beetje netjes te werk gaat is dit allemaal perfect netjes in te spannen.
En als je hem dan vervolgens op hoge snelheid laat ronddraaien kun je van zelf zien of er een slagje in zit (door er een bijteltje vlakbij te houden, dan zie je of hij dichterbij komt of verderaf gaat).

En een uitmeetklokje om uiteindelijkt te kijken is natuurlijk ideaal, maar omdat niet veel mensen dit hebben, maar wel een stroboscoop, heb ik een manier beschreven waarmee dit vrij nauwkeurig is the checken.
als je de stroboscoop 2x zo snel laat flitsen als het toerental, dan kun je precies zien of het vliegwiel op en neer gaat.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-1-2009 om 18:42 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved