Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'start niet ' (ID 53980).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 8-1-2009 14:42.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gateh
als je bijv. van 50cc naar 80cc gaat moet je je ontsteking verzetten.
je moet niet stellen, top toerental (en slag) blijft ongv gelijk.
Ducati ontsteking op derbi is te stellen, ducati ontsteking op am6 niet. (deze zijn overigens gewoon uit te wisselen, is alleen de grondplaat die anders is)
jij moet gewoon het streepje op het carter uitlijnen met het streepje op de grondplaat.
Als je een vriend hebt met een Derbi (of bijv am6) of andere brommer met Ducati onsteking, probeer dan even ze cdi te lenen om deze uit te wisselen.
kijk even je squish na ---> moet ongv 0,7mm zijn (als die goed staat kun je er namelijk vanuit gaan dat je timingen wel kloppen, als hij bijv 3,4mm is dan weet je dat er iets fout is gegaan bij de voet of kop -pakingen)
Dit check je door je bougie eruit te halen en een stukje tin (1 tot 2mm) in een L -vorm te buigen en door je bougiegat te steken zodat de zuiger het tin plet als je de motor tornt (ff kicken/rennen/electrisch tornen)
Hierna meet je de dikte van het tin op.
Check ook even de sterkte van de vonk door
Doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel mbv een boormachine en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik met een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-1-2009 om 15:43 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved