Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"kleine vragen" topic - deel 35' (ID 53863).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 6-1-2009 22:53.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koenhendrickx
ik heb gemerkt dat ik sinds die (x) 1376 (x) demper op mijn tsx staat ik zuiniger rijd dan zonder demper . hoe kan dit ?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
je uitlaat heeft meer tegendruk waardoor er minder onverbrande benzine de uitlaat in wordt geduwd
Nee, hiervoor zorgt de reflectieconus (eindconus) in een rechte buis wordt er immers niks terug gereflecteerd.
De ideale vorm voor een reflector is parabolisch.
Quote:
Stukje uit artikel over Expansie uitlaat wat ik binnekort hier publiceer
wanneer de tailpijp-diameter verandert, verandert tevens de voortplantingssnelheid van de golven door het uitlaatgas.
Om een verklaring voor dit verschijnsel te vinden, gaan we stapje voor stapje bekijken wat er gebeurt in een expansiepijp. We beginnen vlak voor het moment waarop de uitlaat opengaat.
Op dat moment bedraagt de druk in de cilinder nog circa 5bar. De druk in de expansiepijp is echter een stuk lager, omdat deze via de tailpijp in verbinding staat met de buitenlucht. Hoe groter de diameter van de tailpijp is, hoe vlugger de uitlaatgassen uit de expansiepijp kunnen wegstromen, en hoe lager de druk in de expansiepijp is.
Let wel, ik praat nu over de gemiddelde druk, waarbij ik voor het gemak even vergeet dat deze druk onderhevig is aan aanzienlijke schommelingen.
Wat gebeurt er nu, als de uitlaatpoort opengaat en het gas vanuit de cilinder in de expansiepijp stroomt? U raadt het nooit, het gas gaat expanderen, ofwel uitzetten. Het volume van de gasmassa neemt toe en de druk daalt. Hoe lager de gemiddelde druk in de expansiepijp is, des te verder expandeert het gas.
Nu is het een bekend natuurverschijnsel, dat de temperatuur van een gas daalt, als dat gas expandeert. Er zijn zelfs koelkasten gebouwd, die op dit principe werken. Maar niet alleen in koelkasten, ook in expansiepijpen treedt dit verschijnsel op.
Wanneer de uitlaatpoort opent, stroomt het uitlaatgas de expansiepijp binnen, waarbij tegelijk met de druk ook de temperatuur van dat gas daalt, hoe groter de diameter van de tailpijp, des te lager is de gemiddelde druk in de expansiepijp en des te lager wordt ook de gastemperatuur.
Eerder heb ik al eens opgemerkt, dat de geluidssnelheid in een gas evenredig is met de temperatuur van dat gas; hoe hoger de temperatuur is, des te sneller planten de geluidsgolven zich voort.
En daarmee zijn we terug bij onze conclusie: dus hoe groter we de diameter van de tailpijp maken, des te lager wordt de voortplantingssnelheid van de golven.
Bij een te dunne (of te lange) tailpijp treedt vanzelfsprekend het omgekeerde op: de geluidssnelheid stijgt en ook het maximum toerental waarbij de expansiepijp werkzaam is, komt iets hoger te liggen.
De kleine inhoud van de tailpij heeft dus invloed op de druk van het uitlaatgas en die heeft invloed op de temp van het uitlaatgas en die heeft invloed op de geluidsnelheid in het uitlaatgas.
In jou geval heeft de demper waarschijnlijk dezelfde diameter als de tailpijp en fungeert dus als het ware ook als tailpijp, waardoor deze erg lang wordt (vergelijkbaar met een kleinere diameter).
Dit veranderd het karakter van een motor en in jou geval heeft het dat ervoor gezorgt dat jij op een zuinigere manier rijd.
Hij zou nu bijv een betere vulling kunnen hebben bij een bepaald toerental waarbij jij voornamelijk op rijd, en dat je daardoor toevallig wat zuiniger uit komt.
Zo zouden er nog honderd mogelijke oorzaken kunnen zijn, dit zijn van die vragen als:
Waarom hebben ze hier een RVS moertje gebruikt en hier een gewone?
Ja, weet ik veel, kan allerlei redenen hebben.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved