Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Nieuw opmaat -uitlaat programma ' (ID 53739).
De reply is geschreven door Derbi-Olaf (UserID 13836) op 4-1-2009 11:12.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


moeilijk te zeggen, ik draai 22m/s met een gegoten zuiger (maar dat draaid hij ook niet continue, de powerband eindigd al eerder bij een ruime 20m/s bijv.)
als je het hebt zuigersnelheden heb je het meestal over getallen die de motor wel vrij vaak draaid.

Welke zuigersnelheden te behalen zijn hangt meer af van de cilinderporting, uitlaat etc.
en de vraag is dan alleen of de zuiger het volhoud.

Ik denk dat je voor dit onderwerp beter bij Pro Tuning terecht kan, die heeft hier gewoon veel meer ervaring mee als ik.


Wat me alleen wel opvalt bij Pro Tuning, is dat hij geen rekening houd met de verhouding boring/slag, bij een grotere boring heb je immers een grotere zuiger en dus meer gewicht.
Ik heb bij de formule in het Opmaat uitlaat programma dan ook een formule opgesteld waarbij deze niet buiten beschouwing valt.

ik denk dat je dus kan zeggen dat voor de gemiddelde gegoten zuiger vanaf 20m/s wel eng gaat worden.

okido
het is juist omdat ik met heel extreme timingen, en dan nog een opmaatpijp e.d. ga rijden...
20m/s komt bij derbi overeen met 15000 toeren. Dat kan je dan ongeveer, bij benadering continue draaien?

(de zuiger is nog origineel, en in perfecte staat , de kwaliteit vertrouw ik eigenlijk wel op... ik Heb ook nog een imitatie-zuigertje liggen, maar die vertrouw ik niet echt. Ben wel al opzoek geweest naar een gesmede zuiger, maar dat wil ook niet echt...)



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved