Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'yamaha dt 50 mx blok' (ID 53498).
De reply is geschreven door kenny77 (UserID 11550) op 4-12-2008 9:39.

Spaties op de verkeerde plek?

Loopt de brommer ook slecht of zit er ergens een lek?

Maar als je het blokje toch uitelkaar haald dan zou ik het blokje helemaal uitelkaar halen, en ook nieuwe lagertjes erin zetten.

Hier staan ook wat tekeningen van het blokje bij: http://www.brommerfo...ebase/Yamaha/DT50/22

Hieronder staat beschreven hoe je dat moet doen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
DT/RD blokje zijn best makkelijke blokje , vooral omdat de versnellings bak niet uitelkaar kan vallen (in tegenstelling tot honda , waar als je 1 ringtje vergeet dan heb je al een probleem).
Het eenigste wat moeilijk is is om de koppeling en de krukas moer los te halen, kunnen soms verrekte vast zitten.
Maar als je idd een werkplaats handboek hebt, dan is het goed te doen.

Let er wel op dat je een ruimte heb waar veel plaats is en maak alles voordat je het weer terrug inelkaar gaat zetten goed schoon , eventueel als je alles uit elkaar haald weer alles op volgorde neer leggen, of onderdelen in aparte zakje doen.

Het is ook wel handig als je een slagschroevendraaier hebt anders krijg je de boutje van het blok zelf niet eruit ( deze zitten heel vast)

Nou dan laten we maar beginnen.

Ik haal dan eerst al het overbodige er af ,kickstarter onsteking tandwiel ,cilinder enz.

Dan leg ik het blok op houtjes, zodat de assen de grond niet raken, daarna haal je de boutje van de koppleing kant los dan kan je die hele akp eraf pakken , dan (maak je eventueel foto's) en haal je de kickstarter eruit (kan je zo eruit pakken, springt een veer los, maar valt niet uitelkaar), dan haal je de 4 boutjes van de koppeling los doormiddel van een schroeven draaier (een platte) met de doek er om heen , tussen het tandwiel van de krukas en de koppeling te houden, dan kan je de 4 boutje zo los draaien.
Dan haal je het dekseltje eraf en de koppelings platen en ijzeren ring.

Daarna haal je de koppelings moer los (me vader heeft een systeem gemaakt, zodat je de koppeling kan tegenhouden , maar ik neem even aan dat je dat niet hebt en dan legt ik het op een andere mannier uit ) ,dan kan je hem ook in de versnelling zetten en het tandwiel ( waar normaal de ketting overloopt) op de as zetten en die in de bankschroef zetten , en dan laat je iemand anders het blok goed vast houden.
Dan pak je een ratel met een lange arm, zodat je veel kracht kunt zetten , als je die los hebt, dan haal je de koppeling eraf, ( eerst dat binneste ding , daaronder zit een schijf dan de koppelings korf (dat grote ding) daarin zit een buis en daar onder zit weer een ring) .

Let wel op, in de versnellings bak ziten stangtjes wat de koppeling naar buiten duwt, het zijn 2 losse stangetjes en daar tussen zit een klein ijzeren balletje.

Dan haal je de rest van de spullen uit het blokje aan de linker kant als je een RD blok hebt zit er ook nog een aandrijving voor de toeren teller, en als je een Dt blok hebt zit dat er niet, ook zit er links een tandwiel die is voor de aandrijving van de kickstarter. Dat zit met een borg klipje vast met onder dat klipje een schijf en onder dat tandwiel weer een borgklipje , die moet je er ook af halen.

Dan kan je ook nu de schakle as er uit halen (zit aan de kant waar de onsteking zit een borgklipje die eraf halen) , er zit ook een borgklipje op de versnellingswisslelaar (zo'n ding wat je op en neer kunt bewegen met een veertje.) als je die eraf hebt dan kunt je dat ding en de schakelas er uit halen.

Zo dan is nu het meeste uit het blok, misschien even tijd om wat te gaan drinken .

Nu komt en manier om de krukas moer los te halen ( is niet de best manier maar als je het voorzichtig doet kan het wel),je legt het blok weer normaal rechtop, je pakt 2 dunne hutjes (plankjes) die legt je op het carter een aan elke kant van de drijstang, in het gat van de drijfstang duw je een sterke ijzeren (ronde!!) staaf, dan vraag je weer iemand die het blok stevig vast houd en dan draai je de krukas moer los.
Dan heb je een moer met daaronder een ring daaronder een tandwiel van de krukas daarweer onder een buis en een borg spietje dat haal je allemaal weg.

Daarna haal de de 2 borg plaatjes weg ( die elk met 2 boutjes vast zitten) dan heb je de koppelings kant hellemaal leeg.

Nu draai je het blok weer om aan de ontstekings kant en legt hem weer op houtjes, nu draai je alle moertjes los die de 2 carter helfden bij elkaar houden, als je die allemaal er uit hebt kan je voorzicht (met een plastic hamer) de 2 helfden los van elkaar tiken.

Dan haal en een carter weg en nu kan je de krukas en de versnellings bak er uithalen, en nu heb je 2 legen carters.

Je kunt nu de ouden lagers en keeringen er uit halen.

Dan maak je de carters goed schoon met bijv wasbenzine, en haal je alle oude pakings resten met een mesje weg.

Maak ook alle andere onderdelen goed schoon.

Zo nu kunnen we hem weer in elkaar gaan zetten.

De lagers eerst in het carter plaatsen en niet op de krukas ( grote kans dat ze dan er scheef in gaan), met bijv, een doppen sleutel set (wel schonen), dan pak je een dop wat op de( buitenste !!!) rand van het lager past en dan voorzichtig er in tikken.
Dit doe je met alle lagers en keeringen wel zorgen dat alles er netje en recht in zit.

Dan smeer je de carters in met vloeibare pakking (niet te dik en ook niet te dun) en lees je hoe lang het moet drogen voor dat je het andere carter erop plaatst.

Daarna leg (misschien voorzicht erin tikken) de versnellings bak en de krukas in een carter, ook hier weer de carters op wat houtjes legen, en dan het andere carter eroverheen tiken en kijk of die goed zit en niet scheef.

Dan draai je alle boutjes weer aan en dan draai je even aan de krukas en de versnellings bak of alles netje loopt.

Nou en dan ga je alles weer in elkaar zetten en aan sluiten.

En dan heb je een gerviseerd blokje.

Haha wat een lang verhaal

Als je nog iets wilt weten kun je me altijd mailen




Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 4-12-2008 om 9:40 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved