Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Opmaat pijp' (ID 53005).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 1-12-2008 20:02.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
jahwel, maar dat van overmars is wel omwijs intresant moet ik toegeven. maar hier kan ik ook wel wat mee
lees mijn profiel zoals ik zei, daar staan de formules van overmars samengevat en verbeterd.
http://www.brommerforum.nl/user/13667/5
(ongv in het midden)
de formules van frits zijn verwerkt in dat excel bestandje wat Markjo net gaf.
Maar lees idd het artikel van frits maar door, dan snap je ook iets van de grove werking
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]
oke, is deze --> [...]
<-- goed?? want als ik jou verhaal moet gelovven moet het eerste stuk (12% van het expansie gedeelte) recht zijn, en deze begint gelijk taps
Alles is een compromis, je zult in het artikel van frits dan ook een stukje lezen over afwijking van de "ideale pijp", kort samengevat: je kan een makkelijke pijp hebben uit weinig delen bestaad, waarmee hij vrij dicht in de buurt komt van de ideaal berekende pijp, of je maakt hem ingewikkeld en dan komt hij maar iets dichter bij (iets kleinere afwijking), het is een keuze die je voor jezelf moet maken, en die frits dus ook had gemaakt, en zijn artikel is heel toegankelijk (makkelijk te begrijpen en leuk om te lezen) en daarom zo geliefd.
Verder is Frits gewoon een echte kenner (en gaat ook om met kenners als Jan Thiel) en daarom zijn zijn richtlijnen dus ook goed kloppend en worden er goede pijpen mee gemaakt.
even over de overige literatuur die je over expansie uitlaten kunt vinden:
1. Blairs formules geven de slechtste uitlaten.
2. Jennings. Als je zijn richtlijnen volgt, krijg je een uitlaat die niet veel vermogen geeft maar
wel een brede powerband en overrev. Gordon Jennings heeft een andere mening over de lengte bepaling. Deze manier komt dichter bij de werkelijkheid als
overmars. De dikteberekeningen zijn inmiddels ook al weer achterhaald
3. Bell goed topvermogen en overtoeren. In de praktijk vaak te lang.
4. Overmars heeft als enige in Nederland regelmatig gepubliceerd over tuning van
tweetactmotoren. Zijn berekeningen zijn met een Pe van ca. 9 Bar afgeleid van
complexere berekeningen. Je kan er niet echt een optimale uitlaat mee berekenen, maar
er wel een leuke vermogenswinst mee halen t.o.v. een standaard uitlaat.
Je komt op erg nauwe diameters van tailpipes uit, welke toegepast op de huidige 2 takters al snel een veel te hoge verbrandingstemperatuurtot gevolg zouden hebben.
De tailpijpfactor staat hier op 0,55 Jennings hanteerde 0,65 en blair 0,6-0,7.
Zoals je in mijn profiel ook kunt lezen zijn de grootste aanpassingen die nodig zijn aan de formules van frits als volgt:
Een betere formule voor de dia tailpijp is dan ook 3,06 x de wortel uit het krukasvermogen (de lengte formule blijft dan hetzelfde)
dia voorbocht X 2,9 = max dia is inmiddels 3,3
Dit heeft te maken met de veranderingen/verbeteringen van het 2takt
(Hierover heb ik gediscussieerd met Frits zelf, en was dit de conclusie.)
En factor 0,55 voor de tailpijp is dus een beetje krap is 0,6 is beter om te handhaven
Een betere formule voor de dia tailpijp is dan ook 3,06 x de wortel uit het krukasvermogen (de lengte formule blijft dan hetzelfde)
Deze komt uit een van zijn Colums, toepasselijk genaamd "tailpijp"
Hiermee is dat artikel nog steeds goed te handhaven voor de tijd waarin wij leven en kun je er leuke pijpen mee maken.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 1-12-2008 om 20:04 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved