Brommerforum.nl - Print: Reply
![](img/c/s.gif)
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Vraag inlaatdelen!' (ID 53446).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 30-11-2008 21:12.
skin effect bedoel je,
dat is idd een laagje lucht wat tegen een wand aan kleeft het en als die een beetje dik is dan is er vrijwel geen weerstand voor de lucht die door bijv een pijp heenstroomt.
Quote:
Inlaatkanalen mogen niet gepolijst worden vanwege het z.g. skin-effect. Dit is het effect dat als een gas of vloeistof langs een vast object stroomt deze bij het vaste object stil staat. Als deze boundery (grens) laag te dun is dan ontstaan er wervelingen aan het oppervlak die nadeling zijn voor de stroming. Als de boundery laag de juiste dikte heeft dan zal het gas of vloeistof geen wrijving ten opzichte van het vaste object ondervinden, maar alleen wrijving van zichzelf ondervinden. Hetgeen een veel mindere wrijving is als gas/vloeistof naar een vaste stof.
als je een geschuurd oppervlak tot microsopisch niveau uitvergroot ziet het er bijv zo uit:
![](http://img98.imageshack.us/img98/6549/naamloosde4.png)
zoals je ziet is bij grof schuren geen 'gelijk' oppervlak ontstaan, dit heeft te maken met de structuur die een metaal heeft, en je dus zou kunnen zeggen dat het schuurpapier niet diep genoeg "rijkt"
zoals je bij het fijn geschuurde ziet is het oppervlak netjes gelijk aan elkaar, en dus ontstaan er geen wervelingen, maar toch heb je een groot oppervlak waar dus veel lucht aan vast "plakt" en dus een dikke laag en dus weinig weerstand.
bij een gepoleist oppervlak kun je het nu zelf wel bedenken, dunnere stilstaande laag, dus meer weerstand.
EN hoe fijner een oppervlak is hoe moeilijker het is om iets precies gelijk te maken (denk maar simpelweg aan het schuren van een metaal, het is makkelijker om iets grof geschuurd hetzelfde eruit te laten zien dan iets gepoleist precies overal gelijk te maken)
@TS: veel belangrijker is het om geen "uitstekende" of onregelmatige randen etc in je luchttraject te hebben, wat zorgt voor een turbulente luchtstroom.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-11-2008 om 21:16 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved