Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'sneeuwbanden' (ID 53396).
De reply is geschreven door Harold (UserID 10609) op 27-11-2008 16:42.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -
[...]
Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 27-11-2008 om 15:50 uur.


Ik ben het met je eens hoor, maar...

Winterbanden zijn specifiek ontwikkeld voor lage temperaturen en sneeuw val: rubbersamenstelling en de lamellen waar je over spreekt.
Op ijssel heeft geen enkele band grip, dus die doet niet mee.

Het rubber van een winterband is idd aangepast op de lage temperaturen. Echter ligt die grens van het verschil tussen zomer en winter ongeveer bij de 0 graden. Winterbanden blijven ook onder de 0 graden soepel wat toe doet aan de grip maar ook vooral aan de slijtage. Zomerbanden worden stuger onder de 0 graden (vaak wordt 7 graden als grens genoemd, maar dat blijk uit testen lager te liggen), dit resulteerd in overmatig slijtage en grip verlies. Wanneer winterbanden minder profiel hebben dan 4 mm zijn ze niet meer geschikt waarvoor ze bedoelt zijn(zijn dan ook af), daarom is dat slijtage verhaal ook erg belangrijk.

Daarbij komt een belangrijk punt: De lamellen op de winterband bieden uitstekend grip in de sneeuw, alleen ze kunnen niet echt goed overweg met de water afvoer wat leid tot aquaplaning (komt vaker voor bij winterbanden dan bij gewone banden wat auto's betreft). Zomerbanden hebben een betere water afvoer dan de winterbanden.
En aangezien Nederland geen winterland is (temperaturen komen nauwelijks onder het vriespunt en sneeuw is een zeldzaamheid, maar wel vooral veel regenval in de winter, denk ik dat regenbanden verstandiger zijn.

Heb vorig jaar een uitgebreide test gelezen in de autoweek, waar uit kwam dat een winterband een langere remweg had dan de zomerbanden (temp: 3 graden en snelheid was 100km per uur en 5 m remweg verschil was het gloof ik).Dit kwam voornamelijk door de slecht water afvoer die door de lamellen op een winterband verhinderd wordt. Uit de test kwam ook dat vooral omdat nederland een nat land is, de zomerbanden veiliger waren in de winter omdat de waterafvoer gewoonweg beter is dan een winterband.

Met je laatste punt ben ik het trouwens helemaal eens

Vind alleen wel dat er de laatste 2-3 jaar in vergelijking tot de jaren daarvoor, belachelijk meer ongevallen gebeuren bij veranderende weersomstandigheden. Voorig jaar hebben we volgensmij wel meer dan 4 keer een weeralarm gehad. Daarvoor wist ik geeneens dat het bestond . En als je kijkt waarvoor dat allarm gegeven wordt: belachelijk! Volgensmij laat ook bijna niemand zich meer afschikken door dat alarm, maar das mijn gedachtengang....
Vind het een rare gewaarwording...


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved