Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'nsr50r importeren' (ID 53231).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 27-11-2008 15:05.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
Trouwens, over die uitlaat bovenlangs maken. Heeft iemand daar wat tips over? Heb zo mijn ideeen, maar waarom het wiel tweemaal uitvinden? Maakt lengte tussen expansiepijp en demper uit vwb vermogen?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tombrom
lengte tailpijp heeft zeker iets met de prestaties te maken
vraag niek anders maar
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
Heb wel m'n bedenkingen vwb het prestatieverlies.
Je kunt je tailpijp zo lang maken als je wilt, de berekende diameter maak je alleen plaatselijk na het eind van de eindconus (ookwel reflector of compression conus)
Kortom dus een dus een busje met een berekende diameter en de rest van de tailpijp maak je een flink stuk wijder.
Het oppervlak 2 maal zo groot maken is over het algemeen voldoende, en als je een héél lange tailpijp wilt, maak je de diameter 2 maal zo groot, maar dat is allemaal niet zo kritisch.
De berekening voor een normale tailpijp of dus voor een busje in een lange tailpijp met grote dia:
ongv 0,55 X diameter voorbocht = diameter tailpijp
maximaal 0,4 X lengte uitlaat = lengte tailpijp
(een betere formule voor de dia tailpijp is dan ook 3,06 x de wortel uit het krukasvermogen, de lengte kun je max 0,4 totaal aanhouden)
maak dus bijv een busje van 10cm lang met de berekende binnedia wat je in een tailpijp schuift die een stuk grotere dia heeft als de berekende maat, en dan kan je hem zo lang maken als je wilt
Vermogen zal het dan niet tot nauwlijks schelen.
In de uitlaten/tuning wereld wordt er dan ook vaak een tailpijp met grote diameter gebruikt waarin een busje met de berekende doorlaat kan worden geduwd om daar vervolgens mee te varieren/experimenteren om te testen wat het beste loopt.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-11-2008 om 15:15 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved