Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'sneeuwbanden' (ID 53396).
De reply is geschreven door rubbert (UserID 9739) op 27-11-2008 14:45.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -
[...]


Het gaat hier om de eigenschappen van het rubber van de band. Een zomerband heeft bij een kamertemperatuur de beste eigenschappen. Dus bij ongeveer 20 graden celsius zal de zomerband een "hardheid" van ongeveer 65 hebben, wat ongeveer ideaal is voor de rijeigenschappen van de zomerband. Een winterband heeft bij een kamertemperatuur een veel lagere "hardheid". Maar de winterband heeft weer een "hardheid" van 65 bij een temperatuur van rond de 0 graden en houdt deze hardheid bij -10 graden celsius gewoon vast.

De lamellen van een winterband zijn zo gemaakt dat ze in de sneeuw grijpen (grip), maar dat ze ook vanzelf de lamellen weer schoon houden. Bij een zomerband raken de lamellen na verloop van tijd helemaal verstopt met sneeuw en zal de band compleet zijn grip verliezen.

Ik heb het verschil in zomer en winter banden een keer op het circuit uit mogen testen op een gehele dag georganiseerd door Michelin. Dit was zowel met een voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven auto. Maar je kon duidelijk het verschil tussen een zomer- en een winterband merken.

Een winterband geeft zo veel meer grip in de koudere maanden van het jaar in vergelijking met een zomerband in de koudere maanden. Remmen, bochten nemen, acceleren gaat met een winterband in de winter gewoon "normaal" terwijl je met een zomerband in de winter weinig fout hoeft te doen om bijvoorbeeld achterstevoren te komen te staan.

[...]


Dat is dus niet waar, zie mijn bovenstaande post voor meer info.

Ik kan het je dus aanraden om in de koudere maanden van het jaar met winterbanden te gaan rijden.

Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 27-11-2008 om 14:02 uur.



ja, maar ik had het over een all season band, die niet zo veel verschil maakt met een gewone band, en dus in de winter ook niet zo veel beter is, en dat je dus beter in de winter winterbanden kunt kopen, en voor de zomer zomerbanden

maar jij hebt het nu over autobanden, maar met een brommer/ motor is dat toch wel een wat ander verhaal, omdat die veel minder contact oppervlak hebben met de weg, en bol zijn (niet vlak zoals een autoband)

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 27-11-2008 om 14:47 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved