Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'powerbox afstellen' (ID 52579).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 25-11-2008 1:26.
Voor de mensen die geen zin hebben in moeilijke formules, maar lekker willen klooien:
Een potje heeft vooral nut als de carburateur aan de kleine kant is voor de betreffende
motor. Vandaar dat het bij de SOBW wemelt van de potjes, terwijl de veteranen,
die veel grotere carburateurs mogen gebruiken, er totaal geen ervaring mee
hebben.
Er zijn een heleboel combinaties mogelijk van potvolume, leidingdiameter en leidinglengte.
Als richtlijn zou ik zeggen: een volume van tweemaal de cilinderinhoud,
een leidingdiameter van 0,7 maal de carburateurdiameter, waarbij je de leiding zo
dicht mogelijk bij het membraan moet aansluiten op het inlaatspruitstuk, en de leidinglengte
moet je dan domweg uitproberen; daar heb je gelukkig alleen maar een
stuk slang en een schaar voor nodig.
Denk er wel aan dat het mengsel minder rijk wordt als de motor niet terugblaast en
de aangezogen lucht dus maar éénmaal langs de naaldsproeier komt in plaats van
driemaal. Met andere woorden: als het potje goed werkt, moet je misschien een
grotere sproeier monteren.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
op wikipedia staan ook nog een aantal formules
http://en.wikipedia..../Helmholtz_resonance
deze komt een stuk dichter in de buurt van de bimotion formules:
f = (v / (2 * pi)) * sqrt((pi * sd * sd / 4) / (pb * sl))
v = snelheid van het geluid in m/s
f = resonantiefrequentie in hz (x60 doen voor rpm)
om achter de snelheid van het geluid te komen is aardig moeilijk, die is namelijk afhankelijk van luchtdruk, temperatuur, en welke stoffen er in de lucht zit (denk aan benzine).
bij alle 3 de formules wordt de resonante frequentie lager bij een langere slang, grotere diameter, en grotere box. dus dat klopt wel
gemiddelde geluidssnelheid 360m/s voor het brandstofmengsel.
(dus ongv 360 x 3,6 = 1300km/pu)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 26-11-2008 om 23:29 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved