Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Honda mb onsteking?:S' (ID 53198).
De reply is geschreven door Saknet (UserID 129) op 17-11-2008 12:51.
de beste manier is gewoon een staaf ijzer die houd je over je vliegwiel tot ie boven 2 gaten hangt dan teken je die af dan boor je ze door en schroef je der 2 boutjes in vast (zo dik mogelijk zodat ze precies passen in die gaten), voilla
geen moeilijk gedoe met een willekeurige pen van dezelfde dikte door je drijfstang, waarbij je grote kans loopt het structuur van je drijfstangoog ongewenst te modificeren om het maar even subtiel uit te drukken, waardoor je brommer naaldlagers gaat vreten. Voor welke brommerzaak werken jullie dat jullie zulke tips op internet durven verkondigen in de hoop dat ze alles mollen en jullie ouders extra onderdelen te verkopen?
en die ketting moet je ook met rust laten lol geen boutjes tussenraggen :P al ben ik het met thijsje eens dat een ketting vervangen 20maal minder tijd kost dus wel zowiezo een betere optie is al als die pen door drijfstangoog idee van een stelletje precisiebeunhazen-(neanderthalers) let wel op dat met thijsje's methode je natuurlijk kans hebt dat je voortandwielas krom trekt, net als wanneer je ketting te strak staat.
en die luchttol gebruik die in godsnaam niet om hem ook weer mee vast te zetten, een kameraad met een gloednieuwe aprilia area51 scooter deed dat ook, zn hele blok kon uit mekaar.
als je de naaldlager en pistonpen laat zitten en daar een pen doordoet, moet je wel een plaat op je tapeinden schroeven waar die pen aan rust, waardoor je je drijfstang naar beneden duwt ipv eraan gaat trekken, want als je eraan gaat trekken dan gaat hij gegarandeerd knappen bovenaan.
En je moet nadien je naaldlager zowiezo vervangen. Beter maak je gewoon een hefboom voor je vliegwiel, dat kost veel minder moeite en onnodige risicos.
Heb het zelf meegemaakt bij een honda mt5 blokje met een pen van dezelfde dikte, maar toen hield ik niet eens rekening met het feit dat het tegen mekaar aan persen van 2 metalen van verschillende structuren al de structuur kan beinvloeden.. (= dus ook naaldlager vreterij.) sterker nog als ik had geweten dat dat uitmaakte had ik dat destijds ook nooit zo gedaan. Iig het drijfstangoog spatte in een paar handenvol stukjes door men hele garage heen, en ik mag mezelf heel blij noemen dat m'n ogen niet geraakt zijn. En zo ernstig vast zat dat vliegwielmoer niet eens.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bulteman
[...]
ik denk dat je nog beter een ijzeren pin rond 10 door je drijfstang kan steken dan met zuigerstop te werken
is denk ik wel iets beter, mits de kracht op carters aan bijde kant gelijk is zodat je niet de drijfstang naar een kant trekt of zulke dingen, want dan verneuk je em
Dat denk ik niet, een zuigerstop werkt al beter vooral als je al door je uitlaatpoort gezien hebt dat je zuiger toch al aan gort is. Hierdoor komt ook niet alles op je naaldlager aan (die je na het gebruiken van een zuigerstop toch ook wel moet vervangen) maar worden de krachten eerst ge"buffered" door het zachtere materiaal van de zuiger. Ook zorgt een goede zuigerstop voor automatisch gelijke distibutie van de krachten over de gehele zuiger waardoor je hem automatisch precies recht duwt.
Het grote verschil van de zuigerstop en pen door drijfstang methode is dat met de zuigerstop men dus zowiezo duwt op de krukas zodat je niet trekt aan het kleine dunne ronde stukje metaal aan de bovenkant van je drijfstangoog, en dat is nogal een verschil zoals ik boven al heb laten blijken.
Dus denk ik het vervolg even na voordat jullie nare herinneringen bovenhalen bij de meer ervaren bromfietsprutsers.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda MB70cc
die moer kan je zo los halen met een lucht sleutel..gewoon ff naar een auto bedrijf lope met je brom 2 sec werk met dop 17 heb je um zo los..
verder gewoon een immi 70 halen..met een immi zuiger..houd ut wel 4 weken vol..kost je een keer 50 euro..
4 weken
dan doe jij iets niet goed ik rijd nu een half jaar met een 70eurokit die al een keer vastgelopen is, is al stukje nicaseal weggesleten, nieuwe zuiger erin klaar. moet zeggen dat ie wel gaar rijd beetje al, maar dat was al sinds begin met nieuwe zuiger
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 17-11-2008 om 14:00 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved