Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Puch Liep, maar nu niet meer.' (ID 53226).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 15-11-2008 19:19.
vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)
twijfel je dan over de vonk?
doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aant vliegwiel met een boormachine (bitje 14) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij tomos heb meegemaakt is 1cm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere ontstekingspoel/bobine ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitte ontstekingsdelen.
Lijkt dit allemaal goed, kijk dan of je ontsteking goed staat:
contactpuntjes: moeten totaal 0.35 - 0,4mm open
voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.
(dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen, bij std setup/af-fabriek is 1,2 maar dat is een beetje té laat ivm vermogen begrenzing en duurzaamheid)
koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.
kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)
succes,
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 15-11-2008 om 19:28 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved