Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'hoe kan ik me powerband verlagen ?' (ID 53069).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 7-11-2008 23:39.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
als je een beetje experimenteert met verschillende diameters kan het best schelen qua top rpm, maar er werd ook niet gevraagd om een specifieke manier van verlagen, dwz dus dat misschien TS wel tevreden is met een powerband van 8 tot 10
[...]
dus volgens jou zijn onopgevoerde brommers per definitie onzuinig gezien een 2takt het meest rendabel in z'n powerband is
zou best kunnen daarniet van, maar ik vraag het toch maar even
Ik snap wat je bedoeld, maar de TS wil gewoon nog wel vermogen hebben, alleen dat hij wat minder toeren maakt, kortom een uitlaat met een lagere powerband zou het makkelijks zijn, maar zelf experimenteren zonder dat het echt geld kost is natuurlijk veel leuker
Zoals ik al zei, als je hem begrensd dmv van een prop bij een uitlaat waarmee de powerband van bijv 9 tot 12k ligt, dan zal hij bijv met prop maar tot de 9 komen (en in de toerentallen daaronder zoiezo ook minder kracht hebben) en dus niet in de Powerband van die uitlaat komen.
je gebruikt 2 begrippen op het laatst, zuinig en rendement.
om antwoord op je vraag te geven zoals is hem opvat:
een auto met een kleine motor die 100 kan is over het algemeen zuiniger dan dezelfde auto met een grotere motor die 150 kan maar 100 rijd.
Als je nou de auto begrensd op 100km/pu zal hij niet zuiniger worden dan de auto met de kleine motor.
Maar nu komt het punt: als hij dus niet begrensd is en 150 kan maar 100 rijd, zal hij minder vervuilend/onzuinig zijn als wanneer je hem begrensd tot 100, simpelweg omdat hij niet "mooi" loopt. (over een 2takt sprekend dan omdat het daar veel gevoeliger ligt --> er gaat voornamelijk meer verbrand mengsel terug de cilinder in, en ook wat meer onverbrand mengsel de uitlaat in)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved