Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"kleine vragen" topic - deel 34' (ID 52834).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 6-11-2008 9:46.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


dan koop ik er gewoon een van fournales ofzo,

en scooter is opzich ook wel zwaar. maar ik zit meer aan de hefboomwerking te denken die anders is als bij mijn brommen.

bij een scooter zit de veerophaging verder van het draaipunt weg


is de veer dan stugger of slapper?


als de veer onder een hoek van bijv 30* naar voren leunt bij zowel scoot als crosser, dan zal de scooter met zijn veer achteraan "de achterbrug" (carter natuurlijk eigenlijk) meer hefboom hebben en dus minder sterk hoeven te zijn als een veer die dichter bij het draaipunt van de brug zit (dus meer naar voren).
Daarom zit deze veer die verder naar voren zit bij een crosser ook altijd onder een grotere hoek wat hem stugger maakt (het heeft ook invloed op de verloop van de sterkte zegmaar, maar dat is niet precies te zeggen, maar hij zal bijv in het begin lichter inveren en daarna sneller zwaarder worden vergeleken metn veer met een kleinere hoek maar een grotere hefboom (scooter dus)
Deze verloop van veersterkte is ideaal dus voor continue kleine hoogteverschillen (crossen)

ik had een keer een artikeltje gezien over autotjes (RC autotjes) waar een heel stuk werd verteld over de hoek van een veer en hoe hij dan reageerd en wat de krachten zijn.
is heel goed toepasbaar (vergelijkbaar) met een brommer/motor
Dus moet je ff op google zoeken naar: Rc auto hoek vering ofzo.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-11-2008 om 9:49 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved