Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"kleine vragen" topic - deel 34' (ID 52834).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 4-11-2008 20:10.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markhispania3
[...]
octaangetal. voor de rest heb ik er niets op aan te merken hoor.
wel degelijk ook een hoger octaangehalte,
Het probleem is dat er meerdere maatstaven zijn en het dus erg onduidelijk is hoeveel iets nu is, zo heb je bijv ROM, MON en PON
Ik weet hier niet het fijne van (hoge scheikunde) maar kun je er van uitgaan dat het MON van benzine altijd lager is dan het RON. Het PON is het gemiddelde van die twee en wordt normaal gebruikt bij de verkoop. Shell verkoopt ook V-power met een "octaangetal" van 100 (in elk geval in Duitsland). Volgens mij is dit benzine met een RON van 100 maar een MON van bijvoorbeeld maar 90.
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/76
Hier staat een hoop uitgelegt, maar niet echt duidelijk waarin het RON, MON en PON nou verschillen (vandaar de uitleg hierboven)
Verder weet ik dat 100 een ISO-Octaan is, en 'echt' hoger volgens mij niet kan, dus als het over 130 hebben zoals in die colum van Frits overmars over Compressie (in 1 van mijn posts hierboven) hebben ze het misschien over een andere aanduiding/brandstof.
Nogmaals scheikundig gezien weet ik er niet het fijne van.
@Olaf, ik had ooit een keer een schema gemaakt van wat ik had gevonden wat ongv mogelijk was met welke brandstof, ik ben hem aant zoeken.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved