Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Tomos a35 komt in eens niet meer op gang' (ID 52906).
De reply is geschreven door dabear (UserID 18097) op 27-10-2008 19:46.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
contactpuntjes: moeten totaal 0.35mm open
voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.
(dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen, bij std setup/ af-fabriek is 1,2)
twijfel je dan over de vonk?
doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aant vliegwiel met een boormachine (bitje 14 dacht ik) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij tomos heb meegemaakt is 1cm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitte bobine (of ontstekingspoel halfgaar)
vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)
koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.
kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)
verder zijn je membraan-kleppen makkelijk te checken, misschien dat ze een beetje kaduuk zijn, even een lamp onder houden en dan mag je geen licht doorheen zien.
en was dit altijd al zo of heb je wat veranderd en toen is het gebeurd?
Wat betreft het verhaal van de onsteking gaat hier niet op aangezien het hier om een nieuw type ontsteking gaat. De elektrische ontsteking met vliegwiel en vier spoelen.
En membraankleppen versleten op een tomos die nog op zijn orginele eerste set banden staat vind ik wel erg knap??
Ik ga morgen beginnen met het uitsluiten van mijn bobine en bougiekabel. Dus die komen er nieuw op.
Het probleem ontstond in eens. Ik heb er zeker een maand elke dag 30 km op gereden (behalve in de weekeinden). het enige wat ik nog voordat het probleem ontstond is mn ketting gespannen +- 2 cm speling. en een set nieuwe achterveren omdat ik de oude te stug vond.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved