Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Bobine vraagje' (ID 52181).
De reply is geschreven door Aquamaniac (UserID 17771) op 20-9-2008 17:09.

Werking van de ontsteking
De ontsteking van een Yamaha FS1 is een vliegwielontsteking met een bobine. Wanneer het vliegwiel draait wordt in de ontstekingsspoel een wisselspanning opgewekt.
Als de contactpunten gesloten zijn, dan loopt de stroom weg naar de massa: de ontstekingsspoel is kortgesloten en de bobine krijgt geen stroom.
Zodra de contactpunten openen loopt er stroom door de primaire wikkeling van de bobine en deze wekt (door middel van de inductie, transformatiewerking) in de secundaire wikkeling een hoge spanning op (ongeveer 10.000 Volt), die bij de bougie een vonk veroorzaakt.

De condensator in de ontsteking heeft hierbij twee functies:

- Het tegengaan van een sterke vonkvorming tussen de contactpunten
- Het verhogen van de inductiespanning in de bobine

Tevens levert de vliegwielmagneet (via de lichtspoel) de stroom voor de 6V elektrische installatie en dus ook voor het opladen van de accu.




heb deze uitleg van het yamaha fs1 forum afgehaald maar de uitleg werkt eigenlijk voor alle brommers
behalve dan dat bij modernere de contactpunten zijn vervangen door een halsensor of een impuls gever die de cdi de bobine stroom laat onderbreken


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved