Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Yamaha DT 50 MX Bobine' (ID 51660).
De reply is geschreven door sPINE (UserID 17689) op 8-9-2008 15:14.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Alsjeblieft.
Dit is hoe je de contactpntjes kunt afstellen.
---------------------------------------------------------------------
Het is voor iemand anders geschreven, dus daar ben ik tegen aan het vertellen, maar daar moet je dan maar even niks van aantrekken .
Ook wist die persoon er nog niet zo veel van af, dus sorry als er oeverbodige info instaat.
Als je er niet uit komt moet je me maar even zeggen.
Ik kon het niet filmen , ik kreeg het niet scherp er op , en ga het je proberen uit te leggen door middel van foto�s dus voor alle duidelijkheid het gebeurt bij jou dus gewoon achter het vliegwiel !!
Stap 1.
Kijk door het vliegwiel en dan zie je de contactpuntjes zitten , zitten bevoorbeeld dicht als je er door heen kijkt.
Zo als hier onder
afbeelding
Stap2.
Dan draai je net zo lang aan het vliegwiel totdat de contactpuntjes open gaan en dan laat je het vliegwiel op het punt staan dat de contactpuntjes het verst open gaan, nu blijf je van het vliegwiel af en zorg je er voor dat het vliegwiel niet meer beweegd.
Zo staan ze dus open zoals ze op de foto staan staan ze in werkelijk heid te ver , maar het was om de foto te verduidelijken.
afbeelding
Je kunt ze nu de afstand tussen de puntje opmeten en als ze tussen de 0.30 en 0.40mm staat dan staan ze goed en dan hoef je er niks meer aan te doen.
Staan ze te ver of te weinig dan volg de volgende stapen.
Stap3.
Dan pak je een schroeven draaier en dan draai je de schroeven draaier links om en dan draai je de bout los , zodat je de kontactpuntje heen en weer kan bewegen
(ik zelf draai ze nooit te veel los ,maar net zodat ik de kontactpuntje kan bewegen , want anders springen ze de hele tijd weer terug.)
Stap4.
Dan pak je de voelermaatje
( Je heb er geen , maar ik zou toch een set halen , want je moet de kontactpuntjebij de Rd best vaak opnieuw stellen en dan zijn de voelermaatje toch wel handig anders zit je ook maar de hele tijd te gokken. )
Dit zijn dus voelermaatjes .
afbeelding
Dan beweeg je de konctactpuntjes zodat je denkt dat ongeveer tussen de 0.30 en de 0.40 zit dan pak je de voelermaatjes en dan kontroleer je de afstand doormiddel van deze er door heen en weer t e bewegen . (dit moet een beetje weerstand opleveren maar de puntjes moeten niet uit elkaar worden geduwd ook moet je voelermaatjes niet te los er door heen gaan.)
afbeelding
Zo dus .
Dit herhaal je net zo lang totdat de afstand tussen de kontactpuntjes tussen de 0.30 en 0.40 zit
Deze waarde is: als je een snellere setup (70cc) hebt zou ik 0.40 pakken en als je een langsamer setup (50cc tenzij getuned) )hebt dan zou ik 0.30 of 0.35paken.
Als deze afstand goed is dan draai je het boutje weer goed vast zo dat deze niet los gaat.
En als het goed is moeten dan de kontactpuntjes goed staan.
Hier onder staan foto�s van hoe het ongeveer eruit ziet als het vliegwiel er nog op zit hoe het dus bij jou moet gebeuren.
Zijn niet zoon goed foto�s want alles is met de telefoon gemaakt, en ik had het koud dus mijn handen trilde nog al ik hoop dat je het kunt zien wat ik bedoel.
afbeelding
De afstand op meten met de voelermaatjes.
afbeelding
De kontactpuntje los en vast draaien.
Ik hoop dat je het snapt en dat je ze nu kunt afstellen , succes .
Als de contactpuntjes gewoon NIET open gaan, maakt het bij het instellen dan uit in welke positie het vliegwiel staat?
Er is blijkbaar nogal met de ontsteking geprutst door de vorige eigenaar.. :P
Zo kwam de + van de condensator bijvoorbeeld tegen de massa van de condensator aan... :P
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved