Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'startmotor' (ID 51843).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 4-9-2008 20:30.
je relais hoort te schakelen als je de startknop indrukt.
link onder je voorkap hangt je relais, deze is te herkennen en aan 2 dikke kabels die er heen gaan 1 constantevoeding en 1 naar je startmotor, en 2 dunne kabeltje (een plus en een min) die het relais schakelen (want een relais is niks anders als een electrische schakelaar) als hij wordt `geschakeld` wordt er een verbinding gemaakt tussen de constante stroom en de startmotor.
Het relais is een zwart kubusje 2x2x2 met een witte onderkant met dus 4 stekkertjes erop een een relais teken
om een kapot relais uit te sluiten kun je het zwarte kapje er simpelweg vanaf pakken en zelf met je vinger het schakelaartje omzetten.
draaid je startmotor dan langzaam: accu leeg of starmotor kaduuk bijv slepertjes (voor een paar euro op easyparts te krijgen) maar kan bijv ook ook slechte massa zijn)
orgineel gaat de massa via de boutjes (terwijl er wel een massa aansluiting op de starter zit) en die worden vaak vies.
draaid je starmotor hard maar pakt de motor niet: dan is er een probleem met de veer die de bendix moet terug duwen, deze kun je zien als je je onstekingkapje eraf haald, dus je hoeft je startmotor dan niet open te halen (die veer is voor een paar euro op easyparts te halen)
draaid je startmotor niet: geen verbinding met en aansluitingen (ff meten of je daar stroom krijgt dus) of startmotor kaduuk.
Ik raad je aan de startmotor even los te testen met aparte (dikke) kabels op de accu van je moeders autotje.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 15-12-2008 om 8:46 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved