Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'bougie vonkt niet met startmotor' (ID 51719).
De reply is geschreven door Saknet (UserID 129) op 30-8-2008 15:52.
multimeter kopen en de stroomkringen doormeten op weerstand
meet vooral tussen alle draden vanaf ontsteking en de massa
en meet tussen massa van kabelboom en van frame.
meet ook eens tussen koppelingshevel en accu minpool (of frame massa) tijdens die schokken, op voltage.
meet ook of de massa (zo goed als) geen weerstand heeft tussen kabelboommassa en koppelingshevel, en daarna nog een keer tijdens het proberen te elektr. starten.
Kijk ook na of er geen contacten blootliggen ergens (vlak)bij massa.
met enig ervaring en/of denkvermogen valt het probleem zelf meestal wel op te sporen en te verhelpen, indien het een niet al te exotische oorzaak heeft.
Maar die schokken kunnen dus van 2 punten komen, waarbij exotisch geval (niet exotisch genoeg zoals in de zin van hierboven), een foutieve stroomkring in de aansluiting vd ontsteking/bobine, zodra de startmotor geactiveerd wordt.
en minder exotisch, foutieve stroomkring bij de omvormer vd startmotor. Een startmotor zet nl een accustroom om naar een heel hoog voltage net als een bobine, om tijdelijk genoeg kracht te kunnen leveren om de hele motor te kunnen draaien.
dus waar je draadjes op de startmotor zitten, dattie mischien kortsluiting met massa maakt ofzo. Of als je de schroefjes daar loschroeft, daarbinnenin een probleem kan ook nog
die schokken kan ook gewoon rechtstreeks van je accu stroomcircuit komen maar dan moet er wel iets heel vreemds aan de hand zijn, die schokken zullen ook wel minder krachtig zijn. Heel makkelijk om dat te testen is door je accu rechtstreeks op je startmotor aan te sluiten, (eerst min dan plus, net zoals de draadboom het doet) en loskoppelen van je verdere bedrading.
iig succes
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 30-8-2008 om 16:00 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved