Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Euro 98' (ID 51618).
De reply is geschreven door stephan777 (UserID 15501) op 24-8-2008 13:12.
Even een stukje over brandstof omdat ik nog al wat onzinige dingen las daar over in een ander topic.
Als je normaal altijd gewoone benzine tankt en dan ineens overstapt op bvb. Shell V-Power moet je niet gelijk wonderen verwachten (werkt trouwens alleen als je een goede kwaliteit 100% syntetische olie gebruikt) Kan best een tank of 2-3 duren voordat alles is schoon gebrand en je echt verschil merkt.
Shell V-Power is Octaan 95 en BP Ultimate is Octaan 98.
Deze bijde branstoffen verbranden schoner en heben een hoger rendement wat dus inhoud dat je meer vermogen uit de zelfde hoeveelheid brandstof haalt.
Mijne loopt tot nu toe beter op Shell V-Power maar dat komt waarschijnlijk door dat het nu wat kouder is en de motor niet echt heet word, van het voorjaar zal ik waarschijnlijk Octaan booster moeten toevoegen of BP Ultimate moeten tanken.
Het number achter de brandstof staat voor het Octaan gehalte bvb. Euro 95.
het is eigenlijk heel simpel, hoe meer compresie je cilinder heeft en hoe hoger het toerental hoe hoger het octaan gehalte moet zijn.
Voor de meeste brommers is 95 gewoon perfect omdat ietsje makkelijker verbrand dan 98.
Octaan is een toevoeging aan Benzine die zorgt dat de brandstof niet uit zich zelf ontbrand bij een hoge tempratuur waardoor de motor gaat pingelen.
Bij compresie (samendruking) van een stof onstaad warmte door het botsen van de monuculen in de stof. dus hoe hoger de compresie van je cilinder is hoe warmer het mengsel dat word samen gedrukt word. als je motor ook nog veel toeren draait kan de tempratuur flink oplopen waardoor het mengsel op een bepaalt punt van zelf ontbrand voordat de onsteking vonkt, dat is dus pingelen.
Loopt de tempratuur nog verder op dan bestaat het risiko dat het mengsel gaat Detoneren waarbij zo veel kracht vrij kan komen dat stuken van de isolator van de bougie af worden geblazen of nog erger de Small-End en Big-End lagers van de drijfstang stuk slaan.
Andere oorzaken van zelfontbranding kunnen zijn een iets te arm mengsel of een te koud type bougie waardoor de tempratuur ook hoger oploopt.
P.S. hier staat nog een intresand stukje over Bougies: http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US (5 pagina's info met plaatjes en heel veel uitleg)
Heb ik van deze link:
http://www.apriliafo...c.php?f=8&t=2533
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved