Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'KTM 360exc 10km/u in zijn 5?' (ID 50773).
De reply is geschreven door - Kevin - (UserID 14885) op 8-7-2008 18:14.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StephenOtto
dus ktmstyled vraagt of er een slippende koppeling in zit
denk niet dat de koppeling slipt hoor
Een doorslippende koppeling komt door versleten platen, een slipperclutch zorgt voor het onderstaande:
Een slipkoppeling was oorspronkelijk een koppeling die gebruikt wordt in de Superbike-wegrace, om te voorkomen dat het achterwiel van de viertakten bij het afsluiten van het gas blokkeert.
Met de komst van viertakten in de Moto-GP-klasse werd de doorontwikkeling van de slipkoppeling nog belangrijker. Er waren in 2002 verschillende systemen in gebruik. Suzuki gebruikte aanvankelijk de zgn. Sprag Clutch, met vooraf vastgestelde instellingen die in wedstrijden tamelijk onvoorspelbaar werkte. De superbikes, maar in de Moto-GP ook Honda, Aprilia, Ducati en later ook Suzuki gebruikten de Cam Slipper Clutch, een eenwegkoppeling die met nokrolletjes werkte. De nokrollen bepaalden de mate van slip bij het dichtdraaien van het gas. De Active Clutch werd gebruikt door Yamaha. Dit is het meest geavanceerde systeem, dat geheel elektronisch wordt bijgeregeld aan de hand van (waarschijnlijk) de stand van het gas, remdruk, versnelling, snelheid, voor- en achterwielsnelheid en de vering. De slipkoppeling wordt ook wel slipperkoppeling of slipperclutch genoemd. Tegenwoordig wordt ze op veel van superbikes afgeleide sportieve motorfietsen toegepast.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johnnyboy mtxsh
slipperclutch is een techniek om makkelijker terug te schakelen.. want als je ineens terugschakeld krijg je die klap dat je afremt. de slipperclutch laat hem dan geleidelijk slippen.
Om het dus helemaal goed samen te vatten: ter voorkoming van een blokkerend achterwiel bij het terugschakelen.
Niet om makkelijker te schakelen :P.
Dit bericht is gewijzigd door Honda MT8 op 8-7-2008 om 18:16 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved