Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'werking versnellingsbak honda' (ID 50687).
De reply is geschreven door ikkejw (UserID 9762) op 2-7-2008 21:02.
haal eens een MT blokje open, als je een beetje logisch nadenkt snap je het vanzelf wel.
als je het versnellingspookje beweegt, trekt die aan een pinnetje achter de schakelbloem (soort van tandwiel, met een gleufje voor elke versnelling) hier zit een soort haakje op die 'm in de versnelling houdt, en ook in de versnelling zet als je niet ver genoeg duwt (nvt bij am6)
achter de schakelbloem zit een dikke schakelwals met groeven, in deze groeven zitten de schakelvorken die de tandwielen heen en weer bewegen. als de wals verdraait schuiven de vorken dus met de groeven mee, en schuiven de tandwielen in elkaar zodat steeds 1 paar tandwielen met elkaar verbonden is, de rest kan vrij ronddraaien. doordat de verhouding van de tandwielen oploopt van licht naar zwaar, verander je dus eigenlijk steeds je tandwielverhouding.
zo werkt een honda bak precies, als je er nog niks van snapt moet je gewoon een keer een opengehaald MT blokje voor je hebben.
edit: ook belangrijk om te weten is dat er tussen elke versnelling een vrij zit, als er 2 paar tandwielen tegelijk verbonden zouden zijn zou de hele bak vast slaan tijdens het schakelen. bij am6 is de schakelbloem slecht ontworpen waardoor je m gewoon tussen de versnellingen in kunt zetten.
Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 2-7-2008 om 21:16 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved