Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Licht van een mt' (ID 49235).
De reply is geschreven door ikkejw (UserID 9762) op 17-4-2008 16:20.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fabio
o, o, o, Ikkejw, dat valt me van je tegen.

Wat zit er op welk type mb Als je er geen verstand van hebt moet je geen adviezen geven

Op het oude type kabelboom zit geen spanningregelaar. Daar wordt de spanning laag gehouden door de accu en weerstanden. De weerstanden heb je volgens mij niet echt nodig. Tenminste, ik gebruik ze ook niet. Wat je wel nodig hebt is een accu. Als je liever 6 volt hebt, koop je een 6v accu. Wil je 12 volt ivm eventuele accesoires en makkelijker lampen vinden, dan neem je een 12 volt accu. Bedenk wel dat je accu niet oplaadt wanneer je stationair draait. Je lampen zijn dan ook duidelijk minder sterk. Dat kan je wel weer opvangen door lampen te nemen van een ander wattage.

Aan je reacties te zien heb jij het oude type kabelboom zonder de spanningsregelaar, alleen een gelijkrichter. Deze zet de stroom om in gelijkstroom. En heeft dus weinig te maken met de spanning.

Het is dus heel simpel je mt om te bouwen naar 12 volt. Neem dan wel gelijk zo'n gelaccu. Voor 20e bij halfords. Deze zijn onderhoudsvrij.

Heb je toch het nieuwe type kabelboom en je wilt naar 12 volt dan heb je een spanningsregelaar nodig van een nsr dacht ik. Ik geloof dat die namelijk wel 12 volt heeft. Ben hier niet zeker van. En dat is dan ook meteen de boosdoener van je spanningsprobleem.

Dit bericht is gewijzigd door Fabio op 17-4-2008 om 16:13 uur.



ja, ik weet wel dat de oude types een dikke weerstand naar de massa hebben als 'spanningsregelaar', maar dat is nogal primitief en het is gewoon een stuk handiger als je gewoon écht 12 of 6 volt hebt.

oud type kabelboom ombouwen naar een met spanningsregelaar is trouwens heel erg simpel, het enige wat je hoeft te doen is een aantal draden doorknippen en stekkertjes erop knijpen.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved