Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'tuning zuigers' (ID 49035).
De reply is geschreven door Uncle BLAM (UserID 10001) op 9-4-2008 22:26.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RXBaz
oke, dus ff kijken of ik t snap :P
- bovenstaande is vrijwel nutteloos ( tenzij gewichtsbesparing meetelt)
- enigste wat je (eigenlijk) met je zuiger kunt doen zonder dikke berekeningen is aan de kant van je inlaat ietsje uithalen, zodat de inlaatpoort geen belemmering heeft. ( bij inlaat poorten in cilinderwand, geen carterinlaat )
je kunt je zuiger in de laagste positie zetten in de cilinder ( als alles gedemonteerd is ) en aan de onderkant kijken of de spoelers van de carter naar de cilinder goed vrij komen, voor de zekerheid zou ik alleen omhoog vijlen en NIET naar de zijkanten, dit heeft niks met koppel of toeren te maken omdat de cilinder timing verder niet veranderd
als je de zuiger gestuurde inlaat wil aanpassen moet je rekening houden met het sluitmoment van de uitlaatpoort ( aan de bovenkant )
als de uitlaatpoort sluit (zuiger naar boven bewegen) moet de zuiger nog minimaal 3mm naar boven voor de inlaat begint te openen (beter iets meer 'overlap')
dit laatste zorgt voor een langere inlaat tijd en dus meer mengsel en meer vermogen MAAR het zorgt er ook voor dat als de zuiger naar beneden gaat het langer duurt voor de inlaat sluit en zo kan er ook langer mengsel weer terug geduwd worden de carburateur in,
vandaar dat je eigenlijk een millimeter weg moet vijlen en dan ermee gaan rijden en vervolgens weer een millimeter en gaan rijden enzovoort om te bepalen wanneer je het meeste effect hebt, of wanneer het mis gaat en dat kan je gemakkelijk een zuiger kosten
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved