Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'homoet of dpr' (ID 8157).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 25-3-2003 13:41.
MBX OWNER, aangezien jij hier toch ver uit de meeste ervaring hebt met het bouwen van uitlaten zou je ons wat tips kunnen geven over de keuze van K factors, uitlaat temperatuur en stinger diameters. Bij mijn eerste (en tot nu toe enige) pijp ben ik daar namelijk behoorlijk de mist in gegaan. Het is al meer dan een jaar geleden dat ik die pijp gebouwd heb, maar op een of andere manier kwam er een stinger diameter uit van 16.7mm (veel te klein dus). Verder bleek de pijp een flink stuk te kort. Na wat aanpassing deed hij toch best aardig, vergeleken met standaard uitlaatjes dan. Maar goed, ideaal is denk ik anders. Volgens mij is het ontwerp vooral de mist in gegaan bij de keuze van de uitlaat temperatuur, ik zal het ontwerp dit weekend wel eens posten (heb de data niet hier in H?lem).
Met de bouw van de sprinter ben ik toch weer heel erg ge?nteresseerd geraakt in de bouw van uitlaten. Om er een beetje handigheid in te krijgen heb ik voor me zelf in gepland om vijf uitlaten te bouwen alvorens we met het blok naar de testbank gaan. Dit keer wil in ieder geval niet weer dezelfde fout maken als met de eerste pijp en vooral weten wat ik doe. Als eerste heb ik voor me zelf een spreadsheet gemaakt met alle formules van zowel Bell als Blair en een persoonlijke aanpassing van Blair. Dit spreadsheet rekent ook direct de productie maten uit en maakt die losse programma?s overbodig. Nu heb ik al een aantal pijpen gesimuleerd in optimizer en daar uit bleek dat de Blair pijpen een stuk beter werkten dan de Bell uitlaten. Ik zie alleen nog niet echt direct de invloed van veranderingen (zoals k factoren) op het resultaat. Nu vertrouw ik optimizer ook niet helemaal, als je bijvoorbeeld uit de losse pols de uitlaat een beetje aanpast win je zo 2kW. En zoals je zelf ook al hebt gezegd, optimizer is niet echt nauwkeurig/betrouwbaar. Maargoed bij gebrek aan beter (ben wel van plan om moto V6 te bestellen).
De informatie van Prog52 heb ik nog niet geanalyseerd, dat hoop ik komend weekend te kunnen doen. Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft hoe de druk golven zich gedragen en wat voor invloed een bepaalde verandering nou heeft op hun gedrag. Heb jij misschien nog tips/ervaringen om een beetje in dat uitlaat ontwerpen te komen? Ik heb de fout al eens gemaakt om met beperkte kennis een te maken, dat doe ik liever niet nog een keer, zonde van de tijd.
Heb je trouwens voor die 4-stage difuser de expontieele horn formule gebruikt?
Dit bericht is ge-edit door Joost op 25-3-2003 13:43
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved