Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'CB50 vervroegend vliegwiel' (ID 48666).
De reply is geschreven door Viertakt (UserID 14106) op 25-3-2008 18:00.

Kijk in de gallery van mijn CB Staat aardig wat uitgelegd er over.
Als je verder nog vragen hebt, mag je een PM sturen.

Ik heb ook zelf mijn vliegwiel van vertragend naar vervroegend omgebouwd.


Edit: ik citeer even:

Quote:
Eigenbouw mechanische ontstekingsvervroeging



Extra gaatjes geboort, zodat de nokken 5,2 (ongeveer 15 graden) milimeter verschoven kunnen worden waardoor het tijdstip goed is waneer de nokken omgedraaid worden.




Hier kun je zien hoe ik de nokken omgedraaid heb en met stugge veertjes die rond een toerental van 3500-4000 toeren de nok verdraaien naar een vroeger ontstekingstijdstip.



Hier kun je zien hoe de nokken zijn ingebouwd in het vliegwiel.



Als het de nokjes centrifugaal naar buiten gedrukt worden, gaat het ontstekingstijdstip automatisch een paar graden vroeger.



Totaalplaatje.


Voor vragen hierover kun je me inboxen en dan wil ik het allemaal nog wel wat beter uitleggen.



Vervroeging testen doormiddel van stroboscoop filmpje
Hier nog een filmpje, je kunt zien zodra hij 3500-4000 toeren haalt, 'verdraait' het vliegwiel tenopzichte van de krukas, waardoor het ontstekingstijdstip vervroegd word waardoor hij veel en veel optimaler loopt.
een soort van mechanische "HPI" dus


Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 25-3-2008 om 18:01 uur.


EDIT2: ik heb nog wel ergens een paar blaadjes vol met gradenberekeningen liggen, zal eens kijken of ik deze kan vinden. Als ik ze vind scan ik ze wel even in, daar staat precies op hoe en wat.
Is alweer een tijdje geleden dat ik mijn vliegwiel omgebouwd heb.
Anders zal ik mijn vader wel eventjes vragen, want die heeft me er toen mee geholpen, mischien dat hij het nog precies weet.

Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 25-3-2008 om 18:10 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved