Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Polijsten' (ID 22).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 27-4-01?14:33.

Hoi,
Ben me aan het vervelen dus ik ga maar wat basis aero aan jullie uitleggen, waarschijnlijk voor de meesten niet echt interesant.

Het polijsten van de in en uitlaat poorten heeft zeker nut, je verkleint daar mee namenlijk het reynolds getal door dat de ruwheid wordt verlaagd.

Een klein reynolds getal is mooi omdat de grenslaag dikte dan sterk afneemt, tevens laat de lucht minder snel lost van de wand (laminair).

De grenslaag is een laagje lucht dat tussen de stil staande wand en de bewegende lucht zit. Hier uitblijkt dus dat alle wrijfings weerstand van de lucht langs de wand door de het snelheids gradient in de grenslaag worden bepaald. Het snelheids gradient (V0-V/dikte grenslaag) moet zo klein mogelijk zijn. Hiervoor zijn twee oplossingen:
1. De grenslaag dikker maken
2. Het snelheids gradient zo liniear mogelijk laten verlopen.

Aangezien de poorten niet al te groot zijn is het niet verstandig om een dikke grenslaag te hebben, dit verkleint namenlijk 'onzichtbaar' de poort. Deze verkleining in aanzienlijk.

Vb:
een grenslaag van 2mm aan ieder kant van de uitlaatpoort(20mm*10mm)resulteerd in een oppervlak vermindering van zo'n 28%. Immers 18*8 = 144, en 20*10=200.
Not done dus.


De tweede oplossing lijkt beter, een glad oppervlak zorgt voor een laminaire grenslaag welke een parabollisch snelheids verloop in de grens laag heeft.
Bij een ruw oppervlak wordt de grenslaag turbulent en verandert het parabollisch snelheids gradient in een hypperparabool van het type v=Y^100 of iets dergelijks.

Natuurlijk is dit allemaal theoretich gelul, maar vliegtuigen vliegen op hetzelfde principe dus er zit wel enige waarheid in.

Wat je vaak hoord is dat het polijsten van de poorten niet verstandig is omdat het mengsel door de turbulentie goed wordt gemengt. Persoonlijk vind ik dit een beetje rare gedachte, daar onder in het charter is het tubilent genoeg om het mengsel te mixen.
Trouwens bij alle aanpassing zijn voor- en nadeelen het is een kwestie van ze tegen elkaar afwegen.


>Zelf heb ik hele goede ervaringen met het polijsten van in- en uitlaatpoorten. Het is wel een van de laatste stappen die je moet nemen tijdens het tunen, het polijsten van een standaart cilinder heeft weining nut. Maar dat is logisch lijkt me.
Wat ik zouw doen is als eerste de twee wandjes tussen de spoelpoorten scherp vijlen (van af de charter kant, ff voor de zekerheid , en vervolgens met een drempel met fijn waterproof schuurpapier de poorten glad maken. Pas nadat je de fijste korrel hebt gehdad moet beginen met de polijst pasta, anders heeft het geen nut. Je kan met polijst pasta geen mm's van het ijzer polijsten.

Hetzelfde geld voor de in en uitlaatpoort, de uitlaatpoort heeft het meeste effect. Tevens verkomt een goed gepolijste uitlaat poort dat koolsotf vat krijgt op het ijzer.

Groeten, Joost

And remember :



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved