Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Foekema Symatric Two-stroke system' (ID 47394).
De reply is geschreven door LucF (UserID 3480) op 16-3-2008 22:51.

Vandaag 16 maart 2008 om 20.00uur kan ik met plezier aankondigen dat de eerste Foekema Symmetric Twostroke motor zojuist voor de eerste keer gedraaid heeft. Het is een 50cc luchtgekoelde Kreidler geworden met 4 uitlaatpoorten en 2 uitlaten (elke uitlaat op 2 poorten), 10 spoelpoorten, één 30 mm roterende inlaat. Het is echt de eerste keer dat hij gestart werd, zonder verdere afstelling. Veel rook door de olie die in de cilinder gesmeerd was. Er moet nu eerst nog het nodige verder afgesteld worden.

Na de aankondiging van dit nieuwe FST systeem op zaterdag 19 januari 20.00uur is alles in het werk gezet om te komen tot een kompleet draaiend systeem. Voordat ik een stuk metaal bewerkt had ben ik eerst gestart met berekeningen, die ca 1 maand in beslag hebben genomen. Dat lijkt veel, maar ik wilde op zeker gaan om te komen tot een echt bruikbaar systeem en de berekeningen gaven alle aanleiding om er ook in te geloven. Uiteraard was het te verwachten dat er door velen getwijfeld werd aan de haalbaarheid. Want zekerheid heb je pas als het heeft gedraaid. Ik moet bekennen dat Frits Overmars mij wel aan het werk heeft gezet, anders was ik er zeker nog niet aan begonnen. Ik moest nu wel en ik heb daar na wat ik de eerste keer gehoord en gevoeld heb zeker geen spijt van.

Als het zou mislukken dan was ik 2 maanden aan voorbereiding op het nieuwe seizoen kwijt. Echter nu het geslaagd lijkt zal dit ook consequenties hebben op de vervolg in de ontwikkeling. 2 maanden geleden schreef ik nog in een interview dat 35pk aan het achterwiel voor een 90cc zonder lachgas vrijwel niet haalbaar zou zijn. Nu denk ik daar duidelijk anders over. Want naast het nieuwe FST systeem is ook electronisch nog het nodige in bewerking.

Na de aankondiging op 19 januari kwamen er zeer veel reakties en daaruit ook enkele correspondenties op gang, en enkele zeer interessante van mensen die ik 40 jaar niet meer had gesproken. Zij hadden in die tijd ook niet stil gezeten en mogelijk zullen hierdoor nog nieuwe wegen open gaan.

Ik heb ook van meerdere kanten gehoord dat het systeem al lang zou bestaan. Maar op dit moment moet ik dat wel met een korreltje zout nemen. Ten eerste komt hiervoor geen enkel bewijs op papier, ook geen bewijs in de vorm van een foto. Het lijkt mij als iemand zoiets gemaakt had, dat hij er dan toch wel een foto van had gemaakt. Verder heeft Frits Overmars het al 30 jaar in z'n hoofd, hij is altijd betrokken gebleven bij het racen, onderhield vele contacten met andere tweetakt specialisten en zou het zeker geweten moeten hebben als het ergens al zou hebben bestaan. Maar het belangrijkste bewijs is wel, waar is het dan gebleven? was het dan niet goed? Het eerste geluid maakt mij wel duidelijk dat de FST zeer waarschijnlijk wel een blijver gaat worden.

Het geluid op de film is helaas wat zacht, de werkelijkheid is anders. De 2 uitlaten zijn exact gelijk, ook de bocht vanaf de belly is geheel gelijk gehouden, om elke klein verschil te vermijden. Het lengte verschil is binnen 1 mm en kan door de losse bochten eenvoudig aangepast worden. Ondanks dat hoor je, zoals ook verwacht, echt 2 uitlaten, want er is een fractie verschil in tijd en ons oor is daar zeer gevoelig voor. http://nl.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8

Groeten,
Luc



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved