Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '500cc 2 takt vs 4 takt' (ID 48055).
De reply is geschreven door crossgek (UserID 7636) op 19-2-2008 21:47.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
[...]
Dat is niet waar...
Per definitie krijg je koppel door druk en cilinderinhoud...
4-takt heeft efficiƫntere compressie, dus automatisch meer compressie zou je zeggen.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de compressie in beide gevallen tegen de limiet aan zit ( ik meen bij een benzinemotor, octaangetal van 95, een compressieverhouding van 14:1).
Dan is de bepalende factor toch echt cilinderinhoud.
Let wel; Dit is puur theoretisch gezien! En volgens de theoretische berekeningen geeft een 2-takt gewoon 2x zoveel vermogen als een 4-takt!
Heel het topic is bullshit, je vergelijkt appels met peren, 2-takt en 4-takt is totaal anders. Waar je het beste een 2-takt kunt hebben, wordt 2-takt gebruikt, waar 4-takt makkelijker is 4-takt.
Maar het hele 2-takt gebeuren kan wel afgeschreven worden, dus nutteloos topic. Over een paar jaar wordt een 2-takt niet meer toegelaten op de weg, in Zwitserland is dit in 2010 al zover, in verband met de milieu-hype.
je kan je compressieverhouding zo maken dat dezelfde compressie einddruk krijgt..
verhoudingen zijn leuk , maar een brandstof gaat ontbranden van een te hoge temperatuur en die krijg je door tever te comprimeren..
jou theorie slaat imo als een tang op een varken
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved