Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '500cc 2 takt vs 4 takt' (ID 48055).
De reply is geschreven door Almer (UserID 6462) op 19-2-2008 21:45.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
2takt heeft ook nog eens meer koppel (ff ter vergelijking, een cr500 heeft evenveel koppel als een cbr600)
en de enige reden dat auto's 4takt zijn is het verbruik en milieueisen.
Dat is niet waar...
Per definitie krijg je koppel door druk en cilinderinhoud...
4-takt heeft efficiƫntere compressie, dus automatisch meer compressie zou je zeggen.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de compressie in beide gevallen tegen de limiet aan zit ( ik meen bij een benzinemotor, octaangetal van 95, een compressieverhouding van 14:1).
Dan is de bepalende factor toch echt cilinderinhoud.
Let wel; Dit is puur theoretisch gezien! En volgens de theoretische berekeningen geeft een 2-takt gewoon 2x zoveel vermogen als een 4-takt!
Heel het topic is bullshit, je vergelijkt appels met peren, 2-takt en 4-takt is totaal anders. Waar je het beste een 2-takt kunt hebben, wordt 2-takt gebruikt, waar 4-takt makkelijker is 4-takt.
Maar het hele 2-takt gebeuren kan wel afgeschreven worden, dus nutteloos topic. Over een paar jaar wordt een 2-takt niet meer toegelaten op de weg, in Zwitserland is dit in 2010 al zover, in verband met de milieu-hype.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved