Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '500cc 2 takt vs 4 takt' (ID 48055).
De reply is geschreven door Leen (UserID 2858) op 19-2-2008 20:34.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
eeuwige jongebroekies zinloze rotdiscussies hier ook altijd..

Elk voordeel heb zn nadeel.

2takt is gewoon een lichte motorconstructie die voornamelijk voor gebruiksvoorwerpen worden gebruikt die niet te veel mogen wegen, zoals kettingzagen, brommertjes, etc. Daarnaast zijn problemen redelijk makkelijk te verhelpen, minder bewegende delen en zodoende redelijk goedkoop te reparen. Vergt alleen wat regelmatiger onderhoud. Maar dat is dus wel simpel onderhoud.

4-takt is een zwaardere constructie, meer bewegende delen, complexer, maar wel zuiniger, heeft minder regelmatig onderhoud nodig en wordt daarom gebruikt in voorwerpen waarbij die eigenschappen weer handig zijn, zoals auto's, vrachtwagens, trekkers, motoren, etc.

Doordat 4takt twee keer zoveel slagen heeft per verbranding zou deze theoretisch 2 keer minder vermogen moeten hebben. Echter blijkt in de praktijk door wrijving en dergelijke die na ongeveer 500cc best mee te gaan vallen. Dus daarom zijn de meeste 400cc+ voorwerpen 4takt, het verschil in vermogen is klein, mogen vaak best wat wegen en zo min mogelijk onderhoud is een pre.

Wat er nou precies sneller is? in principe 2takt.. hoe lang je dat volhoudt? voor een beetje normaal gebruik, te kort.

gebruikelijke duurzaamheid vs piekvermogen. Er is nooit een beste





bullshit, in ken meer 2takt containerschepen als 4 takt hoor :P
2takt heeft 1.6 tot 1.8 keer meer vermogen als 4takt, dit door de efficientere spoeling van een 4takt.

2takt heeft ook nog eens meer koppel (ff ter vergelijking, een cr500 heeft evenveel koppel als een cbr600)

en de enige reden dat auto's 4takt zijn is het verbruik en milieueisen.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved