Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Foekema Symatric Two-stroke system' (ID 47394).
De reply is geschreven door LucF (UserID 3480) op 4-2-2008 13:35.

Hier volgt voorlopig de laatste reeks antwoorden, totdat er echt nieuws te melden valt. Ik denk dat alles wel zo'n beetje gevraagd is en op de meeste forums is het al stil geworden. Misschien, en dat hoop ik, dat er op verschillende plaatsen al druk aan een prototype gewerkt wordt.

Verder wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de enthousiast reacties op dit onderwerp en er komt zeker een vervolg.

Groeten,
Luc


4 feb 2008

Hee Luc nog even één ding wat me nog te binnen schoot. Je spreekt jezelf wel een klein beetje tegen met dit concept. Namelijk een jaar geleden mailde ik of het mischien beter was om een brede uitlaatpoort (vlinder) te maken waarbij alleen het blowdown oppervlakte de hoogte vd poort is. Toen antwoordde je dat ik dit beter niet kon doen.
Als ik het me goed herinner was dat een vlinderpoort i.c.m. een smalle tap cilinder en dat geeft inderdaad geen enkel voordeel. Als je me anders de datum van die e-mail nog even wilt sturen, anders moet ik zoveel e-mails van je nalezen.

Maar met dit nieuwe concept zeg je namelijk dat de verbrandde gassen voor opening van spoelers allang verdwenen zijn. Ook zijn de wervelingen in de cilinder met dit systeem enorm! Nu weet ik wel dat je met deze nieuwe gatenkaas veel meer oppervlak van de poorten hebt. Maar zou je dit principe van de blowdown als uitlaatpoort nog even duidelijk kunnen toelichten?
Dat verdwenen moet je niet te letterlijk nemen want dat kan natuurlijk helemaal niet. Ik bedoel hiermee dat die grote poort capaciteit die open gaat echt veel meer gassen dan normaal in zeer korte tijd de cilinder uit laat. De stroming is anders wat richting betreft waarop de kans tot vermenging iets groter is, meer zal het niet zijn. Nogmaals het resultaat van het systeem valt of staat met de nauwkeurigheid waarmee het gemaakt wordt. Verder is bij het FST concept net zo belangrijk als in het huidige syteem, om de juiste verhoudingen in tijd en doorlaat grootte van de verschillende poorten goed te bepalen. Het gaat hier dus niet meer over de breedte van de poorten, want die is 100% maar alleen om een juist berekende timing.

mooi dat je dit allemaal bedenkt, en probeerd uit te voeren. ALLEEN : door de huidige emissie eisen en regelementen moet ik helaas vaststellen dat een 2 takt machine te dode is opgeschreven. een aantal jaren zal nog wel kunnen, maar dan is het ECHT over. hoe jammer dan ook. Hiervoor moet ik je verwijzen naar eerder antwoorden voor straatgebruik e.d. en ook het toepassingsgebied bij mijn vorige antwoorden. Ik heb geen commericiële perspectieven, want die zijn er gewoon niet. Bovendien is het FST systeem door mijn bekendmaking publiekelijk geworden en kan er ook geen patent meer op aangevraagd worden. Tenzij dit voor 19 januari door iemand anders wel is aangevraagd. Dan is deze aanvrager de rechthebbende. Maar kijk eens naar al die mooie wel gepantenteerde motorconcepten, die het ondanks veel kosten en moeite het ook nooit zullen halen. Zonde om daar je tijd aan te verspillen. Dit is in beginsel alleen voor meer vermogen bedoeld bij wedstrijd 2T motoren, voor de rest zien we wel.

18.000 rpm... das niet niets! best gevaarlijk zoon cilindertje...lucf hoevee RPM denk jij dat je ga maken? ook 18k? of nog meer?
Ja daar zal het waarschijnlijk wel op uitkomen. De krukas is en blijft de beperkende factor. Maar bij het sprinten duurt het maar kort, dus kan het nog net iets meer hebben.

Het spoel oppervlak is enorm , je trekt echt een gat open waardoor je waarschijnlijk veel gassnelheid verlies , daarom denk ik aan een lage spoeltiming ( je kunt de cilinder toch maar tot ongeveer 110% vullen) en een groot carter inhoud om de spoelers te kunnen voeden.
De vullingsgraad zal zeker niet groter worden, als de tijd door het hogere toerental maar voldoende korter wordt. Je kunt inderdaad natuurlijk ipv een hoger toerental ook kiezen voor een lagere timing.

Uitlaat technisch dat heb je zelf wel in het snotje maar ik ga het toch opschrijven, misschien grote conus hoeken (diffuser) om de pulsen te versterken zodat hij lekker aan je poorten zuigt ?? met zo,n mooie mengsel zuil in het midden van de cilinder moet dat kunnen volgens mij.
Je hebt gelijk er zal hieraan bijna zeker iets veranderen. Maar ook daarvoor ben ik nog aan het rekenen en wil daarover nog niets kwijt.

Wat doe je met de wervelingen/drukken die ontstaan onder de zuiger?
Helemaal niets filink laten wervelen zou ik zeggen.

Hoe moet ik me het uitlaatsysteem voorstellen? (indien 4 pijpen, aangezien deze tov elkaar hetselfde moeten zijn (Als een kroon omhoog en vervolgens al dan niet samenkomen en richting achterwiel?)
Gewoon zoals een uitlaat er nu ook op zit i.c.m. een vlinderpoort. Deze nemen bij een racer ongeveer de helft van de cilinderomtrek in beslag. Dus met aan beide zijden van de cilinder 1 uitlaat is een van de mogelijkheden.

Waarom 4 poorten en niet 3 (of 5?) (tafel op 3 poten staat "stabieler" dan op 4, als je begrijpt welke kant ik op wil).
4 poorten is het max. aantal dat je op volle breedte nagenoeg recht kunt maken. Denk aan grote vlinderpoorten die nu ook al in 2T voorkomen. Verder is het gebruik van 2 uitlaten vanwege de ruimte het meest eenvoudige. Het aantal poorten moet hiervan een veelvoud zijn. Maar als er geen tapeinden door de cilinder lopen zou je ook met 3 uitlaten kunnen werken. 5 lijkt mij niet een echt een logische keuze.

Wat doe je met de inlaat? membraan wordt lastig als je boven de 13k uit wilt komen (zwevende kleppen)... roterende inlaat of iets nieuws/alternatiefs?
Roterende inlaat is sowieso het beste voor een tweetakt, wanneer het om het maximale vermogen gaat. Met membraam zal het ook wel gaan, maar door het hogere toerental zal de stijfheid van de plaatjes wat aangepast moeten worden.

Ik ben nog niet helemaal gerustgesteld over de gasstromen, waarbij martijn terecht de opmerking plaatst, dat het ene als een muur voor het andere kan fungeren. (Verschil temperatuur, wat voor effet dat zal hebben op expansie van uit/inlaatgassen?).
Ja dit is nu precies waarvoor een protype voor gemaakt moet worden, al hebben we uit de reacties van modellen die erop lijken toch inmiddels wel de indruk dat het zal gaan werken. De temperatuur zal niet veel afwijken van een "normale" tweetakt. Het verdelen over meerdere uitlaten heeft wel invloed en zal de uitlaattemperatuur iets verlagen.

Over het kromtrekken: Koeling blijft belangerijk, al zou het cilindertje in theorie gelijkmatig warm worden en warmte afstaan, hoe groot is het verschil in temperatuur aan "voor" en "achterzijde" wanneer er daadwerkelijk mee verplaatst wordt?
Enige ongelijkheid in warmte zal altijd wel blijven bestaan, maar in het huidige concept waarbij de gassen aan een zijde van de cilinder eruit stromen is het verschil wel erg groot. Hoe groot het verschil is ligt aan het koelsysteem. Ik heb daar nooit metingen naar gedaan.


Groeten,
Luc


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved