Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Foekema Symatric Two-stroke system' (ID 47394).
De reply is geschreven door LucF (UserID 3480) op 1-2-2008 12:02.

Vooraf aan de nieuwe opmerkingen wil ik wel iedereen bedanken voor de vaak zeer enthousiaste reacties.
Ook bedank ik hierbij diverse mensen die hulp aangeboden hebben voor het bouwen van het systeem. Echt geweldig om te ervaren hoe het leeft.

En dit over een nieuw spoelsysteem waarvan nog maar bewezen moet worden of het ook echt effectief is. Want hoewel ik dat wel denk, is dat pas zeker als een prototype het ook laat zien en zover is het nog lang niet.

Het februari nummer van Kickstart lag 24 januari al in de boekhandel, de kopij hiervoor moet ca 3 weken vooraf ingeleverd zijn. Frits Overmars heeft daarom hierover nog niets kunnen schrijven. De eerste mogelijkheid wordt dus eind februari in het maart nummer. ik ben benieuwd.

Zondag ben ik op de beurs in Utrecht, misschien dat we daar nog iets zullen zien of horen? Mijn 1967 sprinter staat daar in de SBO stand naast SOBW en Hamove en vlakbij de grote Ducatie stand. Kijk ook even in de eerste uitgave van het SBO magazine, want daarin heb ik ook wat mogen schrijven.



Opnieuw wat opmerkingen en vragen van diverse forums:


t gaat toch niet werken met al die uitlaatpoorten.
de uitlaatgassen moeten allemaal de zelfde afstand afleggen naar de uitlaat, anders gaat t niet goed werken. en dat is vrij wel onmogelijk zo.

Nee dat is natuurlijk niet onmogelijk, er zijn verschillende oplossingen voor. Het kan eenvoudig met zelfs één alshet moet of in elk geval met 2 uitlaten en het kan heel spectaculair met 4 uitlaten, het is maar net wat je wilt.

stel dat je een 2 cilinder maakt, heb je 8 uitlaten...niet echt dat je zegt handig. als t echt zo'n goed systeem is waarom is t dan nog niet gemaakt/gebruikt?
Het hoeven geen 8 uitlaten te worden, maar spectaculair zou het wel zijn. De uitlaten zouden dan wel veel kleiner worden, immers wordt de totale hoeveelheid gas verdeeld over 4 pijpen, daardoor blijven ze ook wat koeler en kunnen ze ook nog iest kleiner worden. Maar je kun ook met 2x2 uitlaten per cilinder werken en zelfs als het moet met 2 bochten en een uitlaat per cilinder. Eigelijk is alles mogelijk, de keus is aan de maker.
Waarom het nog niet gebruikt is weet ik niet, misschien is dat wel het geval en lezen we dat nog een keer, maar tot nu toe geen reactie die echt gelijk is. Wel meerdere met rondom spoelpoorten of symetrische 2T, maar niet 100% spoelpoorten en 100% uitlaten erboven, ook nog niet van buitenlandse forums.

maar op het moment dat je de inlaat afsluit is de spoeling weg en staan je uitlaatpoorten onnodig open ?
het lijkt mij toch echt interresanter om de uitlaatpoort af te kunnen sluiten op meer effectiefe slag voor compressie over te houden. waarom dus met spoelpoorten en niet met kleppen in de kop ?

Het volume van de verbrande gassen is door de expansie veel groter, dan van het inkomende verse gas, dat is ook bij de huidige spoeling het geval. De compressie hoeft en mag zelfs niet nog hoger. Bovendien doet een goede uitlaat veel meer dan alleen het oude gas afvoeren. Kleppen moeten aangedreven worden en dat kost energie, daarom levert een 2T met dezelfde cc-inhoud meer vermogen dan een 4T.


ik heb mijn twijfels over de zuigende werking van de uitlaat. De enige manier waarop de uitlaat kan zuigen is door de stroming van de uitlaatgassen van de vorige slag.
Met het nieuwe systeem verandert hier niets aan en is de werking van de uitlaat geheel gelijk. Wel is het zo dat door meerdere uitlaten exact hetzelfde gedaan moet worden. Kleine verschillen hierin kunnen het systeem wel minder effectief maken.

Verder verklaart jouw antwoord mij nog niet waarom het de uitlaatgassen zullen zijn die via de uitlaatpoort verdwijnen en niet de inlaatgassen, terwijl de uitlaatgassen eigenlijk bovenin de cilinder worden opgesloten door het verse mengsel. Luc zegt dat als je het idee hebt dat de uitlaatgassen er direct uitgaan het systeem niet voldoende symmetrisch is... daar snap ik het verband ook niet echt tussen...de symmetrie van de poorten heeft daar toch geen drol mee te maken?
Spoelpoorten staan recht tegenover elkaar en spuiten met hoge snelheid (meer dan 100km/h) gassen naar binnen, in het centrum ontmoeten de stralen elkaar en zoeken daar automatisch naar de meest eenvoudig afbuiging en dat is recht omhoog (en niet rechtsomkeer of over elkaar heen), met hun hoge druk wordt een weg omhoog gebaand tussen het uitlaatgas door, dat ondertussen allang met hoge snelheid de uitlaten in vliegt. Als de instromende stralen niet symetrisch even krachtig binnenkomen dan kunnen er foute richtingen gevonden worden en werkt het systeem niet goed.

Met zoveel brandstof is de vonk niet meer sterk genoeg. Het is mooi om zoveel brandstof er in te krijgen maar het moet nog ontstoken worden en als de vonk niet krachtig genoeg is doet hij dat niet en ik weet bijna zeker dat dit het geval is uit mijn ervaring
Het is waar dat een teveel op de bougie gerichte spoelkanalen problemen kunnen veroorzaken. Toch verwacht ik hiervan geen problemen. Ten eerste staan hier alle spoelkanalen niet rechtstreeks op de bougie gericht, maar komen daar uiteindelijk uiteraard wel aan, maar dat is in de huidige situatie niet veel anders.
De hoeveelheid brandstof is nier meer zoals je schrijft, maar is hetzelfde als in het huidige systeem.
Bovendien is onze zelf gebouwde zeer krachtige UltraSap ontsteking hier als geen ander tegenop gewassen. http://www.geocities...kema/IgnitionNL.html


Sorry als ik een vraag vergeten ben te beantwoorden, maar veel vragen komen op hetzelfde neer of worden herhaald. Hierbij voor liefhebbers de rechtstreekse link, naar dit onderwerp op ander forums. De reacties varieren nogal, van forums waar je veel actieviteit verwacht is het erg stil, bij anderen zie je het omgekeerde.

http://www.landracin...hp/topic,3495.0.html
http://p085.ezboard....ge?topicID=507.topic
http://forum.scooter...ex2.html#post2552555
http://www.motor-for...list_messages/191592
http://www.2stroke-t...stid=10226#post10226
http://www.apriliafo...?t=8809&start=15
http://zundapp.messa...41&highlight=fst
http://www.motorcycl...wthread.php?t=113687
http://rd350.motormuizen.nl/
http://www.brommerfo...showtopic/47394/last


Voor nieuwe vragen en ook om herhaling 'n beetje tegen te gaan, volgt hier nog een keer de omschrijving van het principe.

FST systeem, Symmetric scavenging of wel Symetrische spoeling

Het woord zegt al genoeg, de hele spoeling van zowel het verse als het verbrande gassen gaan symetrisch ofwel centraal door de cilinder. Na de verbranding gaan eerst de 4 rondom geheel symetrisch gelegen uitlaatpoorten gelijktijdig open zodat de verbrande gassen de cilinder naar alle kanten kunnen verlaten. Daarna openen gelijktijdig de eveneens geheel symetrisch gelegen spoelpoorten en kunnen de verse gassen naar binnen. Deze worden vlak over de zuiger recht naar het centrum van de cilinder gestuurd. Om vervolgens via het centrum van de cilinder richting verbrandingskamer bewegen. De resterende verbrande gassen worden op dat moment naar de buitenrand gedrukt. Vervolgens maakt het gas in de verbrandingskamer een omkeerbeweging achter het verbrande gas aan richting de 4 uitlaatpoorten
Dus 2 lagen volkomen symetrisch gelegen poorten boven elkaar, de ondersten zijn spoelpoorten, en erboven de uitlaatpoorten. Hierdoor ontstaat aanzienlijk meer in- en uitlaat time area (tijd oppervlak) capaciteit.
De uitlaatpoorten kunnen nu echter niet doorlopen tot het onderste dode punt maar dat is helemaal niet belangrijk. Voordat de zuiger zover is zijn door de grote uitlaatcapaciteit alle verbrande gassen reeds in de 4 uitlaatpijpen verdwenen.

Voordelen van het FST systeem
De grote winst met dit systeem is dat het gehele proces in een kortere tijd verloopt, de gassen kunnen zowel sneller de cilinder in als na verbranding eruit, waardoor het toerental aanzienlijk hoger kan zijn dan in het huidige concept. De TA-capacitiet is namelijk 100% voor zowel de inlatende spoelpoorten als de uitlaat.
Naast de grotere poort capaciteit is er door deze symetrisch spoeling nog een belangrijk voordeel en dat is het thermische gedrag van de cilinder. De vervorming zal nu ook symetrisch plaatsvinden en niet zoals in het huidige systeem a-symetrisch, waardoor de nijging tot kromtrekken van de cilinder door een juiste koeling zoveel mogelijk voorkomen moet worden.

Toepassingen
Het ontwerp is speciaal gericht op het verkrijgen van nog meer vermogen, dat betekent dat het in de eerste plaats is bedoeld voor racers en andere wedstrijd motoren, waar het vermogen een belangrijke rol speelt. Hoewel ik van mening ben dat het voor straatgebruik niet direct handig en noodzakelijk is, kan ik dit ook niet geheel uitsluiten. Een grote poortcapaciteit i.c.m. een lage timing kan wellicht nog ander voordelen bieden. Hoe goed kan zo'n systeem rustig stationair lopen? De verwachting op dit laatste punt is zeker niet erg hoog.

Groeten,
Luc

Dit bericht is gewijzigd door LucF op 1-2-2008 om 13:00 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved