Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Foekema Symatric Two-stroke system' (ID 47394).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 29-1-2008 18:11.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Ik denk dat je het fout hebt Martijn.

Dit systeem werkt volgens mij vooral goed in een korte slag motor. Omdat je zoveel poort oppervlak hebt kun je razend snel spoelen en idioot hoge toeren draaien.

Je vergeet in jouw theorie dat de uitlaatpoorten eerst openen, waardoor de zuigende werking van de uitla(a)t(en) de gassen meteen al naar de uitlaatpoorten toe trekt.

Vervolgens komt het aan op spoelrichting. Je wilt het nieuwe mengsel weg richten van de uitlaat poorten, zegmaar schuin omhoog over de zuigerkroon naar het midden, daardoor druk je de rest van de gassen weg. Verder zul je de uitlaatpoorten ook enigzins schuin moeten zetten, zodat ze op de kop gericht zijn. Zo trek je het nieuwe mengsel omhoog door het midden van de cilinder.En omdat het een korte slag motor is, sluiten de uitlaatpoorten waarschijnlijk voor het mengsel naar buiten kan. Ok, je zult misschien inderdaad wat verspilling hebben, maar door het grotere spoel oppervlak heb je ook een veel betere en gelijkmatiger vulling.

Zo zie ik het. Kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dat hoor ik dan wel :P


jo leef jij ook nog

ik heb mijn twijfels over de zuigende werking van de uitlaat. De enige manier waarop de uitlaat kan zuigen is door de stroming van de uitlaatgassen van de vorige slag.

Verder verklaart jouw antwoord mij nog niet waarom het de uitlaatgassen zullen zijn die via de uitlaatpoort verdwijnen en niet de inlaatgassen, terwijl de uitlaatgassen eigenlijk bovenin de cilinder worden opgesloten door het verse mengsel.

Luc zegt dat als je het idee hebt dat de uitlaatgassen er direct uitgaan het systeem niet voldoende symmetrisch is...

daar snap ik het verband ook niet echt tussen...de symmetrie van de poorten heeft daar toch geen drol mee te maken?


maargoed...beter gaat het gebouwd worden, gaan we het wel zien



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved