Brommerforum.nl - Print: Reply
![](img/c/s.gif)
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'honda mb 12 volt licht via accu' (ID 47498).
De reply is geschreven door Saknet (UserID 129) op 24-1-2008 20:39.
Heb nog wat onderzocht.
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/31
daar staat dus accu 4 ampere origineel, en dat ie 2,2ampere laad bij 8k toeren. Ik neem aan dat de gelijkrichter van het oude type dat normaal dus verzorgd. Maar ik heb nu een onderhoudsvrije accu, en die mag je maar met maximaal 1/10e van et vermelde ampere op de accu opladen. Dus 0,4a in dit geval.
Ook mag je dus maar max 14,4volt max op accu zetten.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/4744
hier staat dat 18volt gelijkspanning gelijk is aan 12volt wissel.
Nu moet ik dus even wat verzinnen.
Tussen de accu en de in beginpost vermelde bruggelijkrichter zet ik een zener diode 12v 0,4a
en tussen bruggelijkrichter accu en contactslot (die rode draad die daarheen loopt) zet ik een zenerdiode 12v 10a
daaraan knoop ik een relais die wanneer er geen stroom naar contactslot loopt, ook wat stroom bij de bruggelijkrichter +12v zenerdiode aftapt
gaat dat werken en zoniet, waarom niet? Of moet ik nou 18volt zenerdiodes hebben?
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 24-1-2008 om 20:49 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 24-1-2008 om 20:55 uur.
hmm ik lees dat ampere * volt watt is, 90 watt is dus 8 ampere op 12volt oid
ik denk dat mn accu niet overladen gaat worden met enkel die bruggelijkrichter
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 25-1-2008 om 21:29 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved