Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '4-bak versus 5-bak honda(mtx)' (ID 47034).
De reply is geschreven door Mopar (UserID 11098) op 31-12-2007 19:18.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


ja maar het belangrijkste is je normale gebruik. Als jij continu met iemand achteropzit kan ik het begrijpen, maar dat is geen reden voor een 5bak.

Een versnelling extra is nodig als je vermogen niet groot genoeg is om adequaat door te trekken, een extra versnelling hoeft dus niet altijd beter te zijn, anders zaten er wel 2 bakken achter elkaar zodat je 10+ versnellingen hebt.
Auto's hebben ook lang niet altijd een 6 bak tegenwoordig.
Hoe meer versnellingen je hebt, hoe minder vermogen je nodig hebt om er doorheen te trekken.

Mijn XR heeft een 5bak, ik weet zeker dat ie met een 6bak langzamer zou zijn omdat ie nu meer dan voldoende vermogen heeft om door de 5 versnellingen heen te trekken. Net zo met brommers, meer versnellingen is niet altijd beter, als jij een smalle powerband hebt kan een 5bak zorgen dat ie stukken beter loopt dan met een 4bak (waar ie dan niet doorheen zou trekken).

Kortom, als je overtoeren zou draaien, en je gaat je vertanding verzwaren waardoor ie op top geen overtoeren meer draait, en hij trekt bar slecht door zn versnellingen is een 5bak wel nodig maar als ie met 4 bak prima loopt ga je met een 5bak minder optimaal gebruik maken van je vermogen.





True, praktisch alle amerikanen hebben een 3bak, vermogen genoeg om weg te kunnen trekken.
Alleen een enkele had een 4bak, maar dat was om sportief te kunnen rijden (en iets sneller te zijn)

Oh shit, ik drijf weer af


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved