Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'vario rollen' (ID 46846).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 29-12-2007 14:06.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubenzzz
Rollen bepalen je acceleratie.
De kracht van de rollen zorgt ervoor dat de snaar omhoog wordt gedrukt in de vario, en in de poelie naar binnen wordt getrokken. Dit is ongeveer hetzelfde als dat je in een auto steeds een hogere versnelling kiest. Accelereren kost vermogen, dat vermogen wordt geleverd door de cylinder. Belangrijk: Als de acceleratie precies even veel vermogen nodig heeft als de motor op dat moment levert, dan kan de motor niet in toeren klimmen. Een motor klimt pas in toeren als hij meer vermogen levert dan op dat moment wordt gevraagd. Belast je de motor te zwaar, dan zakt het toerental.

Bij een goed afgestelde vario blijft het toerental tijdens acceleratie ongeveer hetzelfde. Dus: bij een goed afgestelde vario vraagt de acceleratie continu exact het vermogen dat de motor levert. Hiervoor is het nodig dat de druk van de rollen en de tegendruk van de poelie geleidelijk verandert, bijvoorbeeld de vario levert continu 5KG meer druk van de achterpoelie. Bij een plotseling groter of kleiner verschil in druk tijdens acceleratie zou het toerental namelijk gaan schommelen.


Even gekopieerd van http://www.revolution70.nl/
Alles klopt om deze site. Aanrader voor scooters/


denk niet dat de TS hier veel aan heeft, is allemaal theoretisch uitgelegd op een hoger niveau (en zoiezow kut uitgelegt)


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved