Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'welke enduro motor?' (ID 46922).
De reply is geschreven door Mopar (UserID 11098) op 24-12-2007 19:08.

Damn...

Onderhoud aan een 4takt is echt te verwaarlozen.
Ik snap ook niet waarom altijd dat achterlijke excuus erbij gehaalt moeten worden : Ja... je moet kleppen stellen enz.
Wat een bull-shit, kleppen stellen is hooguit een half uurtje werk als je het nog nooit hebt gedaan, en het hoeft vaak ook maar om de 5000km te gebeuren. Dus dat is praktisch 0 onderhoud.

Olie en olie filter is ook het werk niet.
En distributie ketting spannen hoef je ook meestal maar om de 10000km ff na te checken. En als je een automatische spanner hebt hoef je er helemaal niet naar om te kijken.

Word wakker ? De hele wereld word aangedreven door 4takt motoren, en dat is heus niet zo omdat ze veel onderhoud nodig hebben.
Moderne (vanaf 1990) al helemaal niet.

2takt is gewoon helemaal ruk kwa onderhoud.
Altijd wel gezeik, het stinkt, zuipt, en je moet ook nog eens olie bij de benzine flikkeren.
Leuk als je dat 1x vergeet, of het pompje loopt vast..
2takt slijt gewoon 10x zo hard.

4takt is minder onderhoud, minder naar kijken, minder gezeik, en dus goedkoper.
En koppel @ 4000tpm is veel leuker als pas ''een beetje'' koppel bij 7000tpm.

2takt is leuk voor op een brommer.

Maar voor op een motor is het gewoon helemaal niks.

Een +/- 400cc 4takt levert genoeg vermogen om je mee te vermaken, zeker in de blubber is 4takt veel leuker en lekkerder rijden. ( en ook op de weg btw )

Start problemen met warme motor op een 4takt is -over het algemeen- wel een beetje waar.
Maar een serieus probleem is het niet te noemen.
Je kickt hooguit 3x ipv 1x... nou wat een ramp

Verder heb ik weinig verstand van Enduro's.

Maar ik zou voor een Honda 4takt gaan.
Krijg je echt geen spijt van.
Gewoon degenlijkheid en een betrouwbare machine lijkt mij persoonlijk het belangrijkste.

Staar je niet blind op vermogen, met een 400cc+ machine heb je vermogen genoeg. die paar pk's meer of minder merk je echt niet. Zeker niet als beginner

Ik zou gewoon een betrouwbare 4takt machine gaan.

Als je meer vermogen wilt kan je later altijd nog overstappen op een zwaardere machine.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved