Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'vario rollen' (ID 46846).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 20-12-2007 20:44.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
uh
veel verschilende meningen zie ik
de rollen zorgen voor een centrifugale kracht waardoor je poulie aan de krukas groter wordt naarmate je brommer meer toeren gaat maken
dus hoe zwaarder de rollen hoe sneller de rollen naar buiten willen
je brommer zal dus eerder op snelheid zijn
of hij sneller of langzamer zal trekken hangt helemaal af van het vermogen die je brommer leverd je zal dus wat moeten expirimenteren welke rollen het best bij je brommer passen en welke rollen het best in de pouwerband horen
je koppeling aan de achterzijde zorgt bij welk toerental je brommer weg rijd of gaat rijden als je er dus zwaardere in gaat zetten zal je brommer meer toeren moeten maken voordat er beweging in komt
(je hebt van die gasten die een hoop herry maken maar niet vooruit komen )
dan je drukveer achter je koppeling deze vervangen voor een zwaardere heeft alleen zin als je brommer een beetje gepept is BV een 70cc
deze veer zorgt voor de druk op je v-snaar dat wil zeggen dat hij je snaar klemt tussen je poulie zodat deze niet zal gaan slippen
bij veel vermogen zal hij slippen en heb je een verlies dan kan je zoals niek verteld een ring plaatsen of een zwaardere veer nemen
snap je het allemaal nog een beetje
iedereen heeft dus zn eigen idee doe maar de gulle midden weg
vind het trouwens ook raar dat je eerst rollen gaat kopen en je nog niet eens weet wat ze doen
je maakt even een paar (type)foutjes:
-bij het dikgedrukte zwaardere bedoel je lichtere neem ik aan?
-drukveer zorg idd voor spanning op de v-snaar, maar voornamelijk dat de poelie (vario) weer kleiner wordt zodra je het gas loslaat (en je dus weer genoeg toeren maakt als je gas herneemt.
-een std 50cc cilinder (met 17.5 en goede uitlaat) kan al een maatje sterkere drukveer gebruiken.
maar bij jouw alleen redelijke pijpje is een ring een beetere optie.
overigens verschillen de trekveertjes/rollen/druk niets bij een 50cc die een powerband heeft tussen bijv 8 en 9k en een 70cc die een powerband heeft tussen 8 en 9k (de brommer kan niet voelen hoeveel vermogen er achter zit ) zolang de snelheid waarbij wordt gevarieert hetzelfde is.
en over dit stukje:
Quote:
de rollen zorgen voor een centrifugale kracht waardoor je poulie aan de krukas groter wordt naarmate je brommer meer toeren gaat maken
dus hoe zwaarder de rollen hoe sneller de rollen naar buiten willen
je brommer zal dus eerder op snelheid zijn
het is dus niet zo hoe zwaarder de rollen hoe sneller je op snelheid bent, NEE, het is hoe beter je in je powerband (dus op je vermogenspiek) blijft hoe sneller je optrekt/gaat.
dus ligt je powerband(het meeste vermogen) bij bijv 10k en hij draaid 8k bij het optrekken (na ca. 20km/pu), dan moet je LICHTERE rolletjes.
suc6,
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 20-12-2007 om 20:47 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved