Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'vario rollen' (ID 46846).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 18-12-2007 15:25.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
euh.. weet niet hoeveel gram rollen je er nu in hebt zitten.. maar als deze rollen lichter zijn als de normale, dan moet je scooter meer toeren maken bij optrekken -> dus zal hij sneller optrekken, maar de topsnelheid licht lager. als ze zwaarder zijn: dan maakt je scooter minder toeren en trekt minder snel op.. maar je gaat wat harder (volgens mij)
je kan natuurlijk ook gewoon niet zo lui wezen en gewoon ff een paar boutjes los draaien en die rollen erin zetten en kijken wat hij doet..!
Dit bericht is gewijzigd door Matthijsar50 op 18-12-2007 om 12:24 uur.
NIET WAAR!
Dit is een veel gemaakte (noob) fout
-je hebt trekveertjes die zorgen voor de eerste 20 km/pu het toerental (hoe sterker de veertjes, hoe hoger het toerental waarbij de koppeling gaat pakken) ivm met centrifugale kracht.
-daarna neemt je variateur het over tot de topsnelheid, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hoge top en lichte rolletjes = snel optrekken.
nee, als je scooter top vermogen levert bij bijv 10.000 toeren, dan moet je ervoor zorgen dat hij optrekt bij 10.000 toeren, hoe lichter de rolletjes hoe meer toeren hij moet maken. (ook weer centrifugale krachten die hiervoor zorgen)
kortom heb je een snel uitlaatje (en dus hoogtoeriger) dan mogen de rolletjes vaak al 1 gram lichter dan de orginele rolletjes (even proberen)
-dan heb je nog de drukveer, deze zorgt ervoor dat je poelies weer terug gaan naar een eerdere postitie.
Zodra jij bijv optrekt van 40 tot 50 km/u zorgen de rolletjes ervoor door de centrifugale krachten dat de variateur poelie groter wordt en dus de koppelingpoelie kleiner (de snaar blijft immers even lang).
Wanneer jij het gas los laat, moet moet deze weer terug gaan naar een eedere positie wat de drukveer doet door de koppelingpoelie samen te drukken zodat deze weer groter wordt (en daarmee de vario kleiner) en dus de "verhouding" en daarmee het toerental weer klopt bij de langzamere snelheid.
Hoe sterker de drukveer, hoe harder hij hem terugduwd, en dus hoe meer toeren hij maakt als je weer gas geeft na van bijv 40km/u naar 30km/u geremd te hebben, dit is dus alleen de eerste 2sec, daarna hebben de rolletjes weer de macht.
Ook zorgt de drukveer voor de juiste druk op de v-snaar, te weinig en hij gaat slippen, en te veel is overmatige slijtage en overtoeren als de rolletjes niet tegen de veer op kunnen boxen.
Maar je moet wel heel veel te lichte rolletjes en een heel veel te sterke drukveer gebruiken wil je het zover krijgen dat de variateur niet volledig "opent".
-Tenslotte is er nog de spiebaan in koppelingspoulie, deze heeft een bepaalde hoek, vaak meerdere hoeken of een kromme, welke zorgt voor de juiste mate van het "openen" van de variateur in verhouding met de snelheid.
De reden voor meerdere hoeken is dat men immers ook niet op van 0 - 100km/u met overal gelijke versnelling, maar ivm toenemende lucht en wrijvingsweerstand neemt de acceleratie met bij hogere snelheden af, en ook wil men in originele setup graag wat minder toeren draaien op topsnelheid ivm verbruik.
dit zijn overigens richtlijnen, je moet even zelf merken dat als hij bijv tot de 20km/pu heel goed/hard optrekt, en daarna minder toeren gaat maken, dan moeten je rollertjes dus nog wat lichter --> meer toeren.
suc6,
maar zoek volgende x aub even in een scooter faq (op een scooterforum) voordat je de vraag gaat stellen die daar haarfijn staat uitgelegt en je geld uit gaat geven aan willekeurige rolletjes.... ... erg dom
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 14-2-2014 om 13:07 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved