Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Uitlaat ontwerpen' (ID 7937).
De reply is geschreven door MB50TUNED (UserID 60) op 13-3-2003 23:00.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Da_Pool
Ik wil er inderdaad van leren, en een goede uitlaat maken is natuurlijk mooi meegenomen.
[...]
Van wat voor hoeken moet ik dan uitgaan, kloppen Blair's formules dan beter?? Dan koop ik dat boek wel en ga ik als beginpunt daarvan uit.
Eerst 1 uitlaat en vanuit daar verder gaan lijkt mij ook de beste manier.. is alleen bestwel arbeids intensief, en zou handig zijn als ik iemand zou kennen met een testbank, maarja het resultaat is al het werk wel waard.
Ik heb Blair's boek niet, dus ik kan ook niet vergelijken. Zit er veel verschil tussen Blair's en Bell's formules?
Btw. Ik heb gezocht, kon alleen niet vinden wat ik zocht.
Dit bericht is ge-edit door Da_Pool op 13-3-2003 22:00
Het probleem is als een uitlaat 2 keer zo dik wordt en je dezelfde hoek gebruikt bij je baffle wordt je baffle 2 keer zo lang. Verder is stinger erg afhangelijk van toerental en uitlaatpoortoppervlak. Bell is wat te simpel. Bell is een redelijke bacis, maar je moet er niet vanuit gaan dat je met een superpijp eindigt. Het is te gecompliceerd.
Blair is erg ingewikkeld, ik heb de geregistreerde versie van bimotion wat het makkelijker maakt. Ik ben ervan overtuigt dat je met een redelijke pijp eindigt als je daarmee werkt. Is oook gebleken uit een pijp die ik heb ontworpen voor iemand anders.
Maar wil je cht veel vermogen scooren moet je heel veel testen en/of je moet iemand kennen met veel ervaring. Dat is mijn mening een beetje. Je komt tot redelijke resultaten met formules. MAar een extreme pijp kost meer moeite dan enkelt rekenen.
Verder is er heel veel verrandert vroeger had je belly factors van 2,5 oid en laatst kwam ik 4,23 tegen. Ik denk dat er weinig info is die up to date is.
A er blijven ontwikkelingen komen
B Niet iedereen geeft alles prijs.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved