Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Maatstaaf voor duur uitlaatpoort in graden voor 50cc eencilinder' (ID 46628).
De reply is geschreven door Harold (UserID 10609) op 5-12-2007 0:05.

Mij lijkt dat je bij een grotere cilinderinhoud juist een lagere timing aanhoud.
Hoe hoger je timing hoe hoger je toerental. Bij 50 cc kun je vlink toeren maken(beetje brommer toch zo'n 12000), maar bijv een 500cc maakt nog maar iets van 6000 toeren.
Dit om vooral de slijtage een beetje in peil te houden (en het is allemaal wat groter).
Het lijkt mij dat je dan juist bij een grotere cilinderinhoud voor een lagere timing kiest zodat je je toerental op peil houd en meer vermogen haalt door je hogere compressie opbouw. (Je hoeft het dan tenslotte niet van veel toeren te hebben omdat je koppel zat hebt)

Je kunt dus wel je timing van een 125cc op 195 halen (het blijft wel lekker rijden, vooral op hoge toeren: meer snelheid), maar waarschijnlijk had je er met een lagere timing meer vermogen uit kunnen halen.

Maargoed, het is maar niet waarvoor je het wilt gebruiken, je kunt beide kanten op






Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved