Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Oliepomp afstellen' (ID 46140).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 7-11-2007 13:05.
enige wat ik me kan voorstellen is dat het kunststof tandwiel (bijv. bij tsx) kapotloopt maar dat kan alleen als je oliepomp vastloopt en als er iets niet gauw vastloopt is het de oliepomp wel.
de reden dat de oliepomp van een 2t afstelbaar is is idd om te zorgen dat je de opbrengst kunt aanpassen.
de smeerpomp van een 4takt is bijvoorbeeld in de meeste gevallen niet instelbaar, omdat dat nergens voor nodig is.
milieueisen zijn btw bullshit voor de smering, daar moet je echt de grootste schijt aan hebben want daar wordt je toch niet op gecontroleerd.
Tegenwoordig rijden alle auto's op 14.7 AFR omdat dat een optimale verbranding geeft en dus de minste uitstoot. Met deze uitlaatgassen kan de catalysator weer optimaal presteren (sterker nog, de cat gaat kapot als ie teveel afwijkende uitlaatgassen krijgt).
Kortom alles loopt op een vaste waarde om de boel heel te houden en de uitstoot laag te houden, het gevolg hiervan is dat het mengsel in veel gevallen te arm staat (optrekken, belasting, AFR van rond de 12.5 ofzo nodig) of te rijk (cruisen op de snelweg, redelijke afr van 16).
Het gevolg daarvan is dat de motor minder vermogen levert (ondanks de 'optimale' verbranding). Dit wordt weer gecompenseerd door blokken te vergroten of te blazen, wat al met al dus minder efficiente motoren oplevert. Hiermee komt er een groter volume uitlaatgassen uit de auto, die aardig gereinigd zijn omdat de cat goed zn werk doet maar ik denk dat netto de besparing helemaal niet zo heel veel beter is..
waarom denk je dat auto's zoveel zuipen tegenwoordig, oa. door het gewicht maar ook omdat de motoren helemaal niet lekker lopen. Chippen is gewoon de motor laten lopen zoals het hoort.
en dat allemaal vanwege die stomme milieueisen.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved