Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Variabele uitlaat' (ID 7808).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 11-3-2003 13:17.
Snellere 4takten werken met bepaalde klepoverlap(staan uitlaatklep nog los terwijl inlaat ook al open gaat). Bedoeling hiervan is door het vacuum wat de sneluitdtromende uitlaatgassen zouden moeten trekken de inlaat gassen mee te nemen.
Heel mooi allemaal (toch) maar dit werkt alleen op een bepaald toerental (meestal op het maximale koppelgebied)(werkt ook samen met een inlaat kanaal die door bepaalde lengte een soort puls moet maken en die moet precies teruggaan als de inlaat losstaatmaar dat is weer een ander verhaal... (bmw heeft o.a. variabele inlaat kanaal lengte om die reden).
Probleem is alleen dat onderin toeren door de klepoverlap veeluitlaag gassen regelrecht de uitlaat in gaan (krijg je die leuke knallen van in f1 auto). Yamaha heeft daar (in 1988 ofzo al) een leuk idee op gevonden: exup klep. Het is een klep in de voorbocht van het uitlaat stysteem die onderintoeren voor wat extra weerstand in de uitlaat zorgt. Systeem blijkt best goed te werken.
Of het op 2-takt werkt: denk het eerlijk gezegt niet (misschien dat een klep in de voorbocht zou werken maar dat is netzoals variable connussen moeilijk realizeerbaar.)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved