Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Afstelen mislukt?' (ID 45995).
De reply is geschreven door Henk-88 (UserID 4824) op 31-10-2007 15:57.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Citta92
Henk-88 het was niet aanvallend bedoeld, maar sinds ik niet meer naar me bougie kleur kijkt rijdt me brommer voor mijn gevoel veel lekkerder.
Bougie kleur zit er ook weleens naast, mijn brommer rijdt iets donker dan koffiebruin stuk lekkerder dan koffiebruin.
Tegenwoordig kijken mensen ook minder naar bougiekleur , omdat het niet altijd wil kloppen, mensen die voor pk's gaan weten dat sommige.
Ik wil echt niet afkraken je verhaal klopt ook wel, hij rijdt wel lekker op koffiebruin als je hem daarop afstel, maar als je dan zelf ga afstellen zonder te kijken en je sproeier zit 1 of 2 maten groter rijdt de mijne lekkerder, dat is dan me persoonlijke ervaring ermee.
Verder met mensen met weinig ervaring zal ik het precies doen hoe henk 't zegt.
Al is mijn metode toch wat makkelijker denk ik zo.
OK dan
In de praktijk gaat het bij mij zo: de brom is aardig afgesteld maar het kan iets beter. De sproeiermaat is dus bijna goed en er is weinig kans op schade. Dan zorg ik ervoor dat mijn luchtfilter schoon is en goed afsluit en verder naar mijn zin is en ook de carburateur maak ik schoon en controleer ik op valse lucht. Dan ga ik rijden op mijn lange rechte afstelweg van een kilometer lang. Ik probeer verschillende sproeiers uit van groot naar klein en merk aan het doortrekken, het max. toerental en de topsnelheid wat de beste sproeier is. Bij het sproeiers wisselen check ik steeds de bougiekleur even want die kleur wisselt dan meestal (maar niet altijd idd) duidelijk van lichter naar donkerder of andersom. Maar uiteindelijk stel ik dus net als jij af op het motorgedrag. Als eindcontrôle check ik in de dagen er na altijd even de bougiekleur een paar keer (dus nadat ik de juiste sproeier had gevonden). Als me die iets te licht is naar mijn zin dan schroef ik er voor de zekerheid toch 1 maatje grotere sproeier in, ook al leidt dat tot fractioneel mindere prestaties.
De bougiekleur gebruik ik dus als indicatie bij het afstellen; ik stel er niet op af.
Ik reageerde eerst op de 50 km/h-meetmethode. Dat kan nooit en is niet goed. En daarom reageerde ik. ALS je naar de bougiekleur gaat kijken dan heeft dat alleen zin na een stevige tijd volgas in de hoogste versnelling.
Ik zei dus niet dat het verstandig is om enkel en alleen op de bougiekleur af te stellen, want dat lijkt me niet aan te raden.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved