Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'cilinderkop spuiten' (ID 7841).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 7-3-2003 21:03.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wilbert

jongens als eerste wil ik ff zeggen dat ik het leuk vind dat er iemand met die boeken komt!@!!!!
dat koelvloeistof niet warmer word komt door de cirqulatie(schrijf ik het goed???)
en dat is met olie het zelfde verhaal.

hebben jullie nooit gehad dat jullie motor gaat roken in de regen???(op de cyl)
dat komt natuurlijk omdat er regen op komt,die meteen gaat koken,en kokent water word waterdamp.

in de verbrandings kamer word het absoluut 1200 graden, ijzer is een bijna perfecte geleider(edel metalen nog beter)
dat de cyl kop niet altijd 1200 graden word ivm rijwind koeling klopt ook nog,maar ik zou tog ook af en toe wel eens over bv de boulevard willen rijden,daar zal je dan tog stap voets moeten rijden.
als je brommer niet tegen zulke hoge temp kon zou het dus meteen einde oefening zijn.
en let wel ff op, ik heb het continu over een PLAATSELIJKE warmte.
ik zeg dus niet dat de complete motor zo warm word,maar er treden plaatselijke temp van 1200 graden op,
en waar de ontbranding plaats vind is de cyl(in bdp) en de onderkant van de kop.
ik blijf er tog bij dat hij temp van die waarden haalt.
maar de gene die mij niet willen geloven: even goeie vrienden hoor!!


het is wel een heftige discussie gewordenm, wie had dat ooit verwacht bij zo'n vraagje.
maar iedereen is vrij het zijne er van te denken hoor.

had zon dom antwoord ook niet verwacht
plaatselijk wordt het metaal niet eens 1200 graden, kan alu zowizo nieteens tegen
alu smelt bij 660 graden!!!!!!!!!!!!!!!!

van enigige sterkte is dan al lang geen sprake meer

welke school heb je eigenlijk gezeten als ik vragen mag

Dit bericht is ge-edit door rudy op 7-3-2003 21:04
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nick

Nou die cilinderkop wordt dus amenooitniet 1200 graden he! En ook geen 500+ graden!
Ik denk dat de temp van je cilinder niet hoger komt dan 150 graden.
En je kop dan uiteraard ook.

Ten eerste heb je altijd dikke rijwind, waardoor (JUIST omdat metaal zo'n goede geleider is ) de cilinder ogenblikkelijk een heel groot deel van ze warmte kwijt kan.
Ik heb een keer gelezen dat de ideale ontbrandingstemperatuur bij de 60 graden Celsius ligt.
Let overigens eens op de temperatuur meter (van de auto of motor of weet ik het) van de koelvloeistof. Dat is de temperatuur die aan (of vlak na) de cilinder(s) wordt gemten. De meeste meters lopen daar bij 130 graden al dik in het rood.

Neej, die cilinderkop wordt echt geen 600 graden. Ik schat dat ie tijdens het rijden inderdaad niet warmer zal zijn dan 90 graden. Misschien tijdens het stationair lopen of crossen ofzo hij een paar tientallen graden warmer zal worden. Maar dat komt echt niet in de buurt van 600 graden hoor

edit: hmmm er zijn me een aantal users voor geweest in de afgelopen 5 minuten dat ik dit bericht zat te typen

Dit bericht is ge-edit door nick op 7-3-2003 20:05


Heb zelf ook eens een verhaal gelezen over fabrieks suzuki supersport 600 team(toen met chambon) dat hun koelvloeistof temp van 60 graden hadden. Als die temp een 5 graden omhoog ging zakte vermogen al met 5 % (en dat is met 130 pk al 6,5 pk!!1 verschil tussen snelle motor en een relatief trage)

Dit bericht is ge-edit door rudy op 7-3-2003 21:07


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved